25 juni 2007

ITP-pension

Jag har tidigare uttryckt mig ganska skeptiskt till pensionssparande, och då framförallt fondsparande som låser in pengar under lång tid, men det finns många olika aspekter av pensionssparande. En annan aspekt är ITP-valet som "drabbar" alla mellan 25 och 28 år som är tjänstemän inom den privata sektorn (Jag är lite osäker på detta, men jag är ganska säker på att det är så).

Till skillnad från PPM-valet så är det en ganska ansenlig mängd pengar som det handlar om. I en folder som jag fick hem fanns följande tabell:

20 000 kr/mån ger 10 800 kr/år att placera
25 000 kr/mån ger 13 500 kr/år att placera
30 000 kr/mån ger 20 220 kr/år att placera
35 000 kr/mån ger 38 220 kr/år att placera
40 000 kr/mån ger 56 220 kr/år att placera

Jag är ganska övertygad om att jag kommer att göra ett aktivt val. Vad det blir det vet jag inte, men det kommer att bli exponerat mot aktier, dvs riskfyllt. Det är jag säker på. Anledningen till detta är att det är ungefär 40 år till dess att pengarna skall användas och under en så lång tid borde rimligtvis aktiemarknaden slå övriga alternativ.

Hur kommer du att resonera? Kommentera gärna.

Mer information om valet finns på http://www.collectum.se/.

Läs mer på:
"Nu avgör unga sin framtid", Sydsvenskan.se, 20070625

mvh Charlie

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag resonerar inte bara, jag har allt i aktier. Resonemanget är precis det samma som för PPM, och jag ser ingen anledning till att skilja dom. Allt eftersom jag blir äldre blir det väl läge att skifta om mot säkrare papper, i så väl ITP som PPM, men än så länge är jag ung och har 100% aktier.

Charlie sa...

Hej Diversifierad!

Jag har precis som du allting i aktiefonder vad gäller PPM-delen, men vad gäller ITP-delen så har jag möjlighet att välja först 1 juli.

För övrigt så tycker jag att pensionstanken som sådan känns ganska förlegad. Jag känner inte att jag vill sluta jobba när jag är 65 år, däremot kan jag absolut tänka mig att jobba mindre under delar av livet. Resonenmanget kring pensionssystemet känns inte som att det stämmer riktigt med hur min situation ser ut idag. Min förhoppning är att jag som äldre kan köra egen konsultlåda och ta de uppdrag som jag tycker är intressanta. Om jag har en ekonomisk trygghet från ett kontinuerligt sparande från mitt "ordinarie" arbetsliv så är det naturligtvis väldigt bra, men att tvärt slå ihop pärmarna vid 65 år är ingenting som lockar mig. Jag tror att jag vill vara mer eller mindre aktiv så länge jag lever.

Cristoffer sa...

Självklart skall du välja ett aktivt val!

Välj en fondförvaltare med:

1:flytträtt!!! (viktigast av allt)

2:Bra fondurval

3: Låga "runt omkring avgifter

Av de fondförvaltare som är tillgängliga idag i det nya ITP valet skulle jag definitivt ha valt länsförsäkringar. Länsförsäkringar har flytträtt, hyffsat låga avgifter och bra fonder (främst Skagens fonder men även andra bra fonder)

Charlie sa...

Hej Christoffer och tack för dina tips!

Jag kommer definitivt att göra ett aktivt val. Det gör jag alltid när det gäller denna typ av frågor.

Intressant det som du säger med flytträtt. Jag har inte reflekterat så mycket över det men jag håller med dig om att det är viktigt. Det är ganska lång tid att vara låst 40 år med en förvaltare som inte gör ett bra jobb.

Jag var inne lite snabbt på www.collectum.se för att läsa lite mer. Där presenteras de olika alternativen med bl a SEB Trygg Liv och Länsförsäkringar. Jag skall absolut ta och kolla upp Länsförsäkringars erbjudande som du rekommenderar:

Hur kommer det sig förresten att du är så förtjust i Skagen fonder?

mvh Charlie

Anonym sa...

Hej igen!

Jag har Länsförsäkringar kan jag tillägga. Förutom att dom har Skagen, vars globalfond är en av dom allra bästa, har dom också Carlson. Carlson Asian Small Cap börjar bli smått legendarisk efter att bli bästa fond alla kategorier i jämförelse efter jämförelse. Får se hur länge det håller!

Mitt ITP-innehav ligger ojämt fördelat mellan följande fonder:
Carlson Asian Small Cap, Carlson Sverige Koncis, SGAM Euro Cyclicals, SGAM Equisys Euro, Skagen Global och Japanfonden