02 september 2024

New Wave, Dometic: Just keep buying

En del av de pengar som jag har fått loss från försäljningen av XXL-aktier har jag köpt New Wave- och Dometic-aktier. New Wave tror jag på och jag har skrivit en del om bolaget den senaste tiden. Det är framförallt varumärket Craft som jag tror kan ha en riktigt ljus framtid. Man gör väldigt mycket rätt tycker jag och varumärket är nog starkare än vad många tror. Att man investerar ganska mycket i att lyfta varumärket Tenson tycker jag också är positivt. Modellen som New Wave har, där man kan ha använda profilkläder och företagsgåvor som en grund för att få ut ett varumärke, tror jag kan vara unik, och jag gillar den. Det skulle inte förvåna mig om det på ett par års sikt kan bli bättre än vad många tror, eventuellt. Det som oroar mig lite är att Torsten Janssons prägel på bolaget. Att bolaget är så framgångsrikt som det är skulle jag säga framförallt beror på Torstens insats. Det finns säkert en hel del viktiga medarbetare, men hur det än är så kommer överlämningen att bli en utmaning.

Dometic är ett bolag som jag har tittat på under en längre tid. Det var egentligen inte bolaget som jag hade i åtanke för någon dag sedan, men det blev hur som helst där valet föll. Jag funderade både på Inwido och Lindab. Jag gillar båda bolagen och jag kommer nog förr eller senare köpa aktier i dessa bolagen, men jag tyckte inte att det såg lika intressant ut som jag Dometic. Det jag gillar med Dometic är produkterna. Jag tror att produkterna ligger hyggligt rätt i tiden och jag tror att det är en nisch som kommer att växa under kommande år. Jag tror också att sänkta räntor kan komma att påverka Dometic positivt. Dessutom, jag tror också att bolaget fortfarande till viss del fortfarande lider av pandemieffekter på så sätt att det konsumerades väldigt mycket outdoor-produkter under pandemin och att det blev en dubbelsmäll med minskad efterfrågan både från minskat behov och högre ränta. Vi får se.

Inga kommentarer: