31 augusti 2024

XXL: I princip allt sålt

De senaste dagarna så har jag fortsatt att minska i XXL och jag är nu i princip helt ute. Det har suttit ganska långt inne, men när Fenix Outdoor, RVRC och New Wave alla, i alla fall som jag förstår det, verkar vittna om en ganska svag nordisk marknad inom outdoor så kändes det som en ganska negativ indikation. Cykelförsäljningen verkar ha kommit tillbaka en del om jag förstått rätt, vilket är bra för XXL, men kanske inte tillräckligt. Det påverkade mig också att jag läste om att Plantagen håller på att rekonstrueras. Det som XXL och Plantagen har gemensamt är att man har stora lokaler, är beroende av konsumenternas köpkraft och har haft det tufft under ganska lång tid. Det känns med andra ord inte helt osannolikt att det eventuellt skulle kunna gå riktigt illa för XXL. Jag tror det inte, men det ser fortsatt tufft ut. Det finns väldigt många lärdomar att dra av XXL. Det är inte alltid det vänder. Många gånger har det gått bra för mig när jag varit och fiskat kring bottennivåer och framtiden sett ganska tuff ut, t ex Byggmax och Scandic Hotels, men ibland fortsätter bara problemen. Jag borde varit snabbare på att lämna när det såg tufft ut. Det ska bli intressant att se vad som händer med bolaget.

Det är möjligt att jag investerar en del av de pengar som jag fått loss i New Wave eller så kanske jag köper aktier i Viva Wine Group. Vi får se. 

Inga kommentarer: