30 september 2024

Doro, Embellence, Acconeer: Bud, tankar och optionsprogram

Det kom ett bud på Doro på 34 SEK i slutet av förra veckan. Det var naturligtvis goda nyheter som aktieägare och jag kommer sannolikt att sälja så snart som läge uppstår. Jag tror att risken är ganska låg att budet dras tillbaka eller att det på ett eller annat sätt skulle uppstå något som gjorde att budet faller, men man kan aldrig veta med säkerhet. Sannolikt kommer jag att sälja på 33,60 - 33,70 SEK om tillfälle uppstår. Det är något under budnivån förvisso, men jag kan ta det. Det jag framförallt är intresserad av att köpa är Embellence. Jag tycker att det ser ganska intressant ut och jag tror att det finns goda chanser att man kommer att visa fin tillväxt och bra marginaler under ganska lång tid framöver. Osvuret är bäst och det finns en moderisk. Det kommer nog inte bli så att jag flyttar över alla pengar från Doro in i  Embellence. Eventuellt kommer jag även att gå in med en del i Acconeer eller SmartEye. Det som gör Acconeer lite intressant är att det nyligen annonserades att det skall beslutas om ett optionsprogram för den nye VDn Ted Hansson. Det är möjligt att det kan komma att bli en del turbulens som en effekt av detta och eventuellt kommer jag då att fånga upp några aktier. Det kan också gå åt andra hållet. Om det skulle komma positiva nyheter efter att optionsprogrammet är på plats (för jag antar att det kommer att få ägarnas accept) så kommer jag eventuellt att sälja. SmartEye tycker jag är hyggligt intressant och jag tror kanske att de kommande kvartalsrapporterna kommer att visa att de vunna design wins omvandlas till reda pengar. Det är inte säkert på något sätt, men jag tycker att det är intressant att följa. Vi får se hur det blir.

Inga kommentarer: