09 april 2019

Mekonomen: Påfyllning

Jag är väldigt osäker på om Mekonomen är en bra investering, men efter att ha funderat både ett och två varv så kom jag fram till att det skulle kunna vara en idé att köpa aktier i bolaget för de pengarna som jag fått genom utdelningar hittills i år. Igår köpte jag för 65,90 SEK. Under dagen så har kursen fortsatt nedåt.

Min hypotes är att värderingen och populariteten är väl nertryckt och att det inte krävs speciellt mycket för att aktien skall framstå som billig. Det är ofta ett vanskligt sätt att resonera och jag har gått bet många gånger, men ibland blir det rätt. En oväntad vinstvarning och en inställd utdelning har verkligen ställt till det och förtroendet är kört i botten, som jag ser det. Jag tror även att många är rädda för att förvärven skall visa sig bli riktigt usla affärer som kommer att ta väldigt lång tid att få rätsida på. Vinstvarningen tyder på att man inte riktigt har koll, tyvärr. Om man vill dra paralleller till Byggmax så vill ogärna att de förvärven i Mekonomen blir motsvarigheten till Skånska Byggvaror. Jag tror dock inte att det behöver bli fullt så illa.

En anledning till att Mekonomen inte går så bra tror jag är att man inte har full koll på vad som händer ute i verkstäderna. Det är framförallt baserat på mina egna erfarenheter och det får man alltså ta med en stor nypa salt. Det är på inget sätt bra att man inte har riktigt koll, men det positiva är att det är förhållandevis enkelt att fixa. Att ersätta en produkt som inte längre är den bästa lösningen för ett visst problem kräver en ny produkt som kan ersätta. Det kan vara svårt. Att strukturera upp och systematiskt bygga en verksamhet som tickar som en klocka är inte enkelt, men betydligt enklare än att ta fram nya produkter som skall ersätta gamla förlegade. Bra IT-verktyg och strukturerade processer tror jag kommer att kunna gynna Mekonomen.

Vad gäller kundunderlaget så tror jag att vi snart är i en situation där många väljer att vänta med att köpa en bil till dess att intressanta elbilsalternativ finns. Det är möjligt att det är överdrivet och att nybilsförsäljningen inte påverkas så mycket av det. En hel del av nybilsförsäljningen är företagsbilar och den tickar nog på relativt jämnt med byten vart tredje år. Det är möjligt att den är så pass stor att effekten av att en och annan väntar med att byta bil till dess att det finns fler elbilsalternativ kanske inte har så stor betydelse. Vad som kan ha större betydelse är att det finns starka krafter i rörelse inför det skifte som sannolikt kommer att äga rum inom bilindustrin. Kina är inställda på att ta ledartröjan vad gäller elbilar (se t ex senaste numret av the Economist) och det kan göra att ett företag som Mekonomen kan komma i ett annat läge, ett mer intressant läge. Kinesiska företag som vill etablera sig i Sverige skulle eventuellt vara intresserade av att teckna samarbetsavtal med företag som Mekonomen för att snabbt kunna erbjuda service. De är som bekant de etablerade spelarna som har märkesverkstäder. Utmanarna får antingen starta sina egna eller liera sig med någon befintlig. Detta är bara vilda tankar från min sida, men de många verkstäderna och de många kunderna är en tillgång och eventuellt kan denna tillgång att värderas annorlunda inom ett par år. Vad gäller varumärket så tror jag även att detta skulle kunna spela en intressant roll i sammanhanget. Skulle tröskeln för att köpa en kinesisk elbil vara lägre om man kunde köpa den med ett serviceavtal på Mekonomen? Skulle Mekonomen-varumärket få fler att våga prova ett nytt märke?

Även om jag tror att det finns potentiella uppsidor i Mekonomen så är mitt köp i första hand baserat på att jag tycker att nedsidan borde vara begränsad kring nivåer runt 65 SEK. Det kan vara fel och det kan visa sig att man har köpt ett svart hål som slukar pengar, men jag tror det inte. Jag tror att man har köpt ett bolag som kommer att ta ett tag innan det helt och fullt snurrar så som man hade tänkt sig, dock så tror jag att problemen som avspeglas i värderingen är något överdrivna. Det kan mycket väl bli så att jag snart lättar på innehavet. Det jag funderade på istället för Mekonomen var Trelleborg eller SCA, men av olika anledningar så valde jag Mekonomen. Vi får se om det var rätt.

Inga kommentarer: