16 april 2019

Balco: Tveksam

Jag tror att det finns mycket som talar för ett företag som Balco, men det finns även frågetecken och sammantaget så känner jag mig tveksam. Det är möjligt att jag har fel och det får framtiden utvisa. Oavsett så har jag kommit fram till att jag inte kommer att köpa. Här kommer några anledningar:

Orderstocken


Förvärvet av TBO-Haglinds kan säkert ha varit ett bra förvärv. Frågan som jag ställer mig är varför man tyckte att det var en bra idé. Det finns säkert förklaringar till det i intervjuer, dock så tror jag att en anledning till att man ville köpa bolaget är för att säkra tillväxten. Utan förvärvet hade det nämligen inte riktigt sett helt bra ut ur ett tillväxtperspektiv.

Renovering, inte bara nybyggnation
Ett argument som man ibland hör när det kommer till Balco är att man inte är beroende av nybyggnation utan att mycket handlar om renovering. Det är så klart sant, men det man lätt glömmer är att renoveringsmarknaden som Balco verkar på kan vara väldigt räntekänslig, kanske t o m mer räntekänslig än vissa delar av nybyggnationsmarknaden. Balco säljer nämligen väldigt mycket till bostadsrättsföreningar. Bostadsrättsföreningarna är som bekant belånade (i regel) och bostadsrättsinnehavarna är även dessa i sin tur belånade (i regel). En investering i inbyggda balkonger innebär sannolikt ofta en ökad belåning för föreningen och även ökade avgifter för bostadsrättsinnehavarna. I en marknad där bopriserna ökar och räntan är låg så spelar inte detta jättestor roll och jag tror att det relativt enkelt går att klubba igenom Balco-projekt i föreningen. Om priserna skulle börja hacka och räntan öka något så kommer det sannolikt att bli betydligt svårare att få igenom investeringar som inglasade balkonger. Det som skiljer dessa beslut från nyproduktionsköp är att ett sådant köp behöver inte tas av en grupp människor utan det tas av köparen ensam. Det betyder inte att nyproduktion inte är immunt mot tuffare tider, men ändock en skillnad. Min hypotes är att om det finns några i en förening som inte vill ha eller inte klarar av en avgiftshöjning så kommer det inte att bli lätt att klubba igenom beslutet.

Beroende av bostadsrättsföreningar
En annan anledning som också är kopplad till bostadsrättsföreningar är att Balco säljer väldigt mycket till bostadsrättsföreningar. Det kan komma att vara ett problem när man expanderar till andra marknader än Sverige. Det går uppenbarligen eftersom man säljer utanför Sverige, men eftersom inte bostadsrättsföreningar finns i så många andra länder än Sverige så innebär det en utmaning för bolaget och jag tycker inte riktigt att det fullt ut reflekteras i prognoserna.

Jag tycker att det finns väldigt mycket bra med Balco och jag gillar idén att "klä in" hus på olika sätt för att skapa boenden som är mer attraktiva och/eller mer praktiska. Även om jag gillar dessa bitar så tycker jag att det finns några frågetecken och det får mig att avstå.

Inga kommentarer: