26 april 2019

Byggmax, Inwido, Green Landscaping: Minskning och nya innehav

Idag så sålde jag en liten del av mina Byggmax-aktier, knappt 10%, för runt 40 SEK. När jag köpte de senaste gångerna så har min hypotes varit att kursen skulle hämta sig och gå upp till 40 SEK innan året är slut. Jag trodde inte att det skulle gå så fort som det faktiskt gick, men å andra sidan så trodde jag inte heller att kursen skulle ner till 30 SEK när jag handlade för 35 SEK (innan det vände uppåt). Det är mycket som verkar vara positivt just nu och jag tror att Q2 kan komma in riktigt bra. Om det mot förmodan skulle fortsätta att vara bra drag uppåt så ska jag försöka hänga kvar, men om det närmar sig 45 SEK så kommer jag nog att minska ytterligare. Vi får se. Även om kursen fortsatte upp till 41,50 SEK cirka under slutet av dagen så är jag nöjd att jag avvaktat så länge som jag faktiskt gjort med att påbörja min minskning.

Pengarna som jag fick loss och en del pengar som kommit in via utdelningar investerades idag i Inwido och Green Landscaping. Jag kan inte speciellt mycket om något av bolagen, men jag tycker att det verkar som att kurstrycket nedåt i Inwido är något överdrivet och jag tycker att Q1 vid en första anblick känns ganska OK. Även om fönster och dörrar är investeringar som kanske skjuts på framtiden så finns det både miljöskäl och ekonomiska skäl att byta till bättre fönster. Jag tror även att fönster och dörrar kommer att vara uppkopplade i framtiden på olika sätt, tex inbyggda persienner som ställer om för att kunna hålla en jämn temperatur inomhus. Man kan även fundera på om hemlarm och dörrtillverkare kommer att samarbeta i framtiden. Det känns inte så nattsvart som kursen ger intryck av.

Green Landscaping tycker jag ser intressant ut. Jag tror att man kommer att fortsätta att förvärva och jag tror att man kan göra det till attraktiva nyckeltal. Det finns sannolikt även utrymme för synergier när man köper upp mindre bolag, tex lönehantering, HR-funktioner, fakturering etc. Potentialen mot privatmarknaden (som är RUT-berättigad om jag förstått saken rätt) tror jag inte är uttömd, knappt påbörjad faktiskt. Det finns nog även möjlighet att dra nytta av teknologi för att effektivisera och jag tror att det är svårt för mindre bolag att göra det i samma utsträckning. Det finns sannolikt även en del möjligheter till synergier vad gäller inköp. Jag vet inte hur plantering och underhåll av en park riktigt upphandlas, men om det inbegriper både plantering inklusive plantor och skötsel under ett antal år så kan kostnaden för plantor spela roll. En annan sak som man inte pratar så mycket om vad gäller Green Landscaping är att efterfrågan på trevliga utemiljöer är förhållandevis stark (tror jag). Många människor uppskattar växter och trevliga utemiljöer, och förhoppningsvis så kommer det att hålla i sig.

Inwido-innehavet är för litet för att spela någon större roll. Jag kommer kanske att öka om det blir en generell nedgång som drar ned Inwido, men om jag skall gissa så tror jag att utdelningen på 2.50 SEK i början av maj kommer att hålla uppe kursen. Green Landscaping är större än Inwido.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Green Landscaping har även jag börjat titta på. Men är inte särskilt påläst än. Rent spontant känns det dock som om trenderna talar för bolagets erbjudande. Och det borde finnas både förvärvsobjekt och synergier. (Riktig joker skulle vara ett samgående med plantasjen...).
Men funderar på om det att kanske inte ta en direkt position utan gå in via storägaren Byggmästare A J Ahlström, ska bli spännande att se vad Stefan Dahlbo hittar på där!

Charlie sa...

Intressant. Tack för tipset. Den möjligheten har jag inte funderat på. Stefan Dahlbo kommer dock att lämna VD-rollen och gå till Fabege (men det hade du kanske koll på). Vad gäller substansrabatten så verkar den vara relativt liten, vilket kanske iofs inte säger jättemycket med tanke på att det finns en del onoterat i portföljen och att det har hänt en del på börsen sedan årsskiftet när senaste substansvärdesrapporten lämnades. Det kanske är klokt, men med tanke på att jag kan i princip ingenting om bolaget och att jag är lite orolig över fastighetssidan (vilket jag antar att byggmästaren är inriktad på en del) så lutar det åt att jag ligger kvar med Green Landscaping. Egentligen tror jag att Green är ett bolag som man ska köpa när allt är helt utbombat och inte nu.

Jag tittar även en del på Tobii. Det kan vara så att deras teknik kommer att lyfta och då skulle det vara kul att vara med på tåget. Med den svaga kronan så ser jag Tobii som en uppköpskandidat. Det kan vara fel och det kan mycket väl vara så att ledningen/grundarna inte vill sälja, men med tanke på att tekniken vinner acceptans, kronan är nedtryckt och många stora säljare söker efter nästa grej så kan det bli bra. Oerhört stor risk så klart. Allt hänger på att Tobii Tech faller ut som det är tänkt.

Anonym sa...

Nä jag hade missat att Stefan är på väg bort. Tack för den infon!

Byggmästaren har ju historiskt varit ett fastighetsbolag. Men nu har man sålt det mesta och ska använda pengarna till att bli ett mer diversifierat investmentbolag som jag har förstått det. Dock så har man inte inriktningen klar utan sitter på en väldig massa pengar som ska investeras i "något" så att köpa byggmästaren idag är helt och hållet en investering i förtroende till ledningens förmåga att investera pengar (plus utvecklingen i green landscaping och hembla). Och om då Stefan försvinner så vet jag inte om jag har det förtroendet längre...

Charlie sa...

Jag är nog inne på samma spår, men visst det skulle eventuellt kunna bli något intressant. Eventuellt skulle ett förtydligande av vad Byggmästaren skall hitta på något som kan påverka Green.