15 april 2019

Byggmax: Förväntningar inför Q1-rapporten

De senaste dagarna så har det varit positiva tongångar i Byggmax-aktien och det är så klart glädjande för mig som sitter med Byggmax som mitt största innehav. Det är alltid vanskligt att spekulera i varför en aktie går upp, men det känns sannolikt att Q1-rapporten som kommer på onsdag har med saken att göra. Det handlar kanske om att en del blankare har känts sig stressade inför Q1-rapporten och därför valt att gå ur sina positioner innan rapporten. Det handlar säkert även om att en hel del som handlar på olika former av TA-indikatorer tycker att det ser intressant ut. Det finns säkert en hel del ytterligare anledningar och det är möjligt att det bara är en kort uppstuds.


Jag har tidigare skrivit att jag inte tror att Q1-rapporten är speciellt viktig. Det är den inte ur aspekten att säsongsmässigt är kvartalet svagt. Om man däremot tittar på den senaste tidens uppgång så tror jag att rapporten kan vara desto viktigare. Om det visar sig att rapporten är förhållandevis bra och det ges en guidning som ger vid handen att året som helhet kommer att bli ganska så bra så kommer förmodligen uppgången att hålla i sig. Å andra sidan om det blir en defensiv guidning så kanske det kommer att bli en körare nedåt.

Tanken har slagit mig att minska inför rapporten. Anledningen är att jag sitter med mycket aktier relativt sett. Jag har dock inte landat i något beslut och jag tror faktiskt inte att jag kommer att minska trots allt. Det är möjligt att det kommer att bli en dipp med tanke på att det gått ganska snabbt uppåt den senaste tiden. På lite längre sikt så tror jag ändå att det finns möjlighet för ytterligare uppgång, åtminstone 40 SEK innan årsskiftet känns rimligt.

En aktie som jag har tittat lite på den senaste tiden är Balco. Den har funnits på radarn under längre tid och om jag inte minns fel så var jag nära att haka på i samband med introduktionen. Det är möjligt att det blir ett inlägg om Balco inom kort.

Inga kommentarer: