17 november 2018

Byggmax: Kan Q4 överraska?

Jag gjorde för ett tag sedan en övning med Hövding och Google Trends som jag visade upp som ett inlägg (jag tror att det var Hövding i alla fall). Idag har jag gjort något liknande för Byggmax. Det är alltid vanskligt att dra slutsatser av information som inte är fullständig, men det kan ge en indikation, en fingervisning. Om man tittar på hur välsökt (inte hemsökt) som Byggmax har varit de senaste två åren i Sverige så får man följande (enligt Google Trends):
Om man istället tittar på de senaste 90 dagarna så får man följande:

Motsvarande 90-dagarsperiod förra året:
På femårschartet ser man följande:

Femårgrafen är intressant. Det är tydliga säsongsmönster, vilket inte är förvånande, och det verkar som att det trendar uppåt, vilket inte heller är förvånande med tanke på att antalet butiker successivt har växt under perioden.
Jag vet inte om man kan dra några större slutsatser egentligen, men det verkar åtminstone inte som att Q4 2018 hittills verkar bli sämre än Q4 2017. Man ser också ganska tydligt, tycker jag, att intresset lever upp på helgerna, vilket kanske inte är så förvånande.

1 kommentar:

Charlie sa...

Det jag glömde skriva är att jag fyllde på med ytterligare aktier efter att kursen letat sig ned under 33 SEK igår. Ingen större påfyllning.