19 mars 2016

Matse slår Mathem på fingrarna vad gäller leveransmöjligheter

I dagarna gick Matse ut och sa att man nu erbjuder samma dag-leveranser i alla städer där man är verksam, dvs Göteborg, Stockholm och Malmö. Mathem gick ut för ett tag sedan och sa att man skulle utöka samma dag-leveranserna från Göteborg till Göteborg och Stockholm. Summa summarum så levererar Mathem inte samma dag i Malmö, men det gör Matse. Matse erbjuder dessutom baklucksleveranser till Volvobilar, vilket inte Mathem gör i nuläget.

Det kommer inte att vara helt enkelt för Mathem att erbjuda leveranser samma dag i Malmö eftersom man inte har någon distributionscentral i området. Förmodligen och förhoppningsvis har Matse någon form av avtal med Volvo så att Mathem inte helt enkelt kan erbjuda samma sak som Matse. Mathem har förvisso istället leverans med båt till skärgården i Stockholm, i alla fall sommartid.

Det verkar alltmer som att Mathem och Matse har valt lite olika vägar för att vinna marknaden. Mathem satsar stenhårt på marknadsföring och att vara störst på marknaden medan Matse satsar stenhårt på att ha en bra logistikapparat och därmed ett bättre erbjudande.

Om man tittar på Amazon av idag så känns det som att Matse resonerar rätt. Amazon satsar också stenhårt på att ha den bästa logistiklösningen för livsmedel och man måste ha pumpat in mycket pengar för att bygga upp sina logistiksystem. Vän av ordning kan naturligtvis vända på det och säga att Amazons strategi också gör att Mathem resonerar rätt. Amazon har satsat enormt och satsar fortfarande på att vara störst, precis som Mathem.

Jag är glad att se att Matse inte enbart följer Mathem utan satsar på egna lösningar. Det är väldigt lovande och gör det möjligt att Matse kan växa bra även som nummer två. Om Matse inte hade haft en enda skillnad i sitt erbjudande i jämförelse med Mathem så hade jag hoppat äventyret, men det tycker jag att det finns idag - Matse har en bättre logistikapparat, framförallt genom att man kan leverera samma dag på fler marknader än Mathem.

Måns Danielsson, VD Matse, lovade att de hade mycket på gång som skulle presenteras under våren. Jag tror att leverans på samma dag var en av de saker som man jobbat med ett tag, dock känner jag mig tämligen övertygad om att det inte var den enda nyheten under våren.

11 kommentarer:

the_dog49 sa...

Kul att du investerar i Matse! När du jämför Matse och Mathem så skulle du hoppa av äventyret om inte Matse skulle ha sin egen väg in i marknaden, min fråga är då hur skiljer sig Ica med Axfood exempelvis i samma tankesätt du har mellan Matse och Mathem?

Håller med att Matse är i framkant vid leverans, då de har byggt upp sitt eget IT-system gediget och därmed är det utdelningen för att kunna exempelvis åstadkomma en snabb leverans (samma dag). Vad skulle du vilja se att Matse gör härnäst för strategiska val i en tidshorisont på minst 5 år? (Om du fick välja)



/the_dog49

Charlie sa...

Hej the_dog49!

Vad jag menar med att jag inte hade investerat i Matse om man inte hade haft någon form av konkurrensfördel jämfört med Mathem beror på att jag då inte hade sett att Matse skulle kunna växa så som jag önskar att de ska göra och därmed inte att det blir en tillräckligt intressant investering. Det är ganska stor nackdel att inte vara störst inom sin nisch, vilket Matse inte är, och då måste man se någon uppsida för att det ska bli intressant att investera, som jag ser det. Mina tankar är ganska lika Robert Kochs tankar som han presenterar i en bra bok som "the star principle",

http://www.bokus.com/bok/9780748118120/star-principle/

Vad gäller Axfood och ICA så är jag inte intresserad av att investera i något av bolaget. Om jag skulle välja mellan bolagen hade jag nog valt ICA för att de har ett starkt varumärke och är ledande i åtminstone Sverige och för att deras struktur med franchisetagare/"oberoende handlare" har historiskt visat sig vara en bra modell.

Fem års sikt är lång tid och jag har egentligen inte tänkt i de banorna. Jag hoppas att man startar ett lojalitetsprogram, att man fortsätter att skapa mervärden jämfört med den traditionella handeln, att man öppnar upp för att leverera åt andra e-handlare, etc. Mycket av detta har jag redan nämnt i tidigare inlägg.

Är du aktieägare?

the_dog49 sa...

Hallå Charlie!

Intressant, håller med det du skrev i första stycke och ska se till att läsa boken du refererade till och förstå tankarna.

Jag har tyvärr inte läst alla dina tidigare inlägg då jag stötte på din blogg helt slumpmässigt när jag googlade Mat.se hehe. Jag vet inte hur stor din investeringshorisont är i Matse. Men jag ser denna bransch med en horisont på tiotal år, därav kommer bara min spontana fråga om 5 års utsikten och hur du ser på den. Håller definitivt med om lojalitetsprogram, mervärde, leverera till företagskunder.

Personligen är jag glad över att Mathem tar smällen och gör marknadsföringen (i större skala) för den nya "mathandeln 2.0" som jag kallar den vi har satt foten i. Matse har ju byggt upp en konkurrensfördelaktig logistik och IT-plattform som är ovärderlig (mervärde) som inte alls reflekteras i dagens aktiekurs. Långsiktigt blir detta utdelningen då vi (handlaren) ändrar beteendet och där ser jag att 90-80-talisterna blir en extra boom i utvecklingen av olika anledningar. Kortfattat ser jag det samma som övergången från butikhandel till näthandel, hoppas du förstår någorlunda det tankesättet. Detta medför att man är redo för en skalbar expansion och ta fler marknadsandelar inom svenska gränsen men också utanför. Nu kan man ju som enskild aktieägare spekulera i om Matse är en uppköpskandidat eller inte på grund av den stenhårda konkurrensen. Den diskussion kan man vänta med ett tag.

Ska se till att läsa dina övriga blogginlägg, du har några intressanta synpunkter och för att svara på din fråga så är jag inte en aktieägare i bolaget ännu. Är nämligen endast en 90-talist på dryga 22 år. Hoppas att du inte ser ner på detta pga min ynka ålder, är öppen för diskussion! Som bakgrund av börsen har jag erfarenheten att använda mig av TA vilket har gjort att jag har hållt mig borta från denna kurs sedan noteringen. Men inom en snar framtid är jag en ägare på "pappret". Har varit en swingtrader ett tag till att nu vara en investerare. (Skola och swingtrading går inte ihop...)

För mig när jag ska investera i Matse exempelvis så är inte mina bekymmer om de levererar en dålig kvartalsrapport hit eller dit och folk säljer av panik (då köper jag gärna in mig billigare som investerare). Vet inte om du har skrivit om detta tidigare men jag ställer mig frågor som:

- Är detta framtidens nya mathandel (vart står den om 5,10,15,20 år)?
- Kommer efterfrågan att öka för Matse av den förändrade köpbeteendet vi ser?
- Finns det marknadsandelar att ta eller bli tagen från?
- Har bolaget en styrelse och ledning som har kompetens?
- Kan den förbättra sin lönsamhet (marginalerna)?
- Kan jag få tillbaka mitt insatt kapital?
- Hur stor är min risk/reward?
- Har/kan bolaget skapa ett varumärke inom sin bransch?
Ja, och mycket mer. Att sammanfatta så är detta ett intressant bolag, det har visat sig att många nystartade bolag blir förhoppningsbolag och kapitalet försvinner från en helt. Men, å andra sidan kan man kappa hem storvinster! Jag gillar det, gillar den kicken av att man är bland de första innan "the big thing" förverkligas. Jag ser en potential i detta bolag, sparhorisonten är lång för mig och bolaget växer och kommer växa mer. Det kommer ta ett tag innan man omvandlar om röda siffror till svarta. Men jag bekymrar mig inte alls mycket om när, fast jag har lätt räknat en aning på det när detta skulle kunna inträffa.

Är som sagt öppen för vidare diskussion och tankar, är det något du håller med eller inte så vore det kul att få läsa dina åsikter. Om du inte tycker jag är för omfattande så håller jag mig borta från kommentarsfältet, annars så kommer jag gärna då och då kommentera dina inlägg.

Glad påsk
/the_dog49

Charlie sa...

Hej!

Jag tror att vi tänker liknande. Förutom de anledningarna som du nämner så kan man titta på vad som har hänt inom andra branscher, tex bokbranschen och hemelektronikbranschen. För inte så länge sedan såg jag siffror på hur stor andel av den totala handeln som går via ehandel inom dessa branscher och det är en ganska stor andel. Det går säkert relativt enkelt att googla fram, Man kan naturligtvis argumentera att dessa branscher passar bättre för ehandel och det kan vara sant, men den förklaringen är lite väl enkel. När böcker började säljas på nätet fanns inte någon förhandsvisningsfunktion tex och många köp blev därmed lite av en chansning. Jag var tidigt ute och köpte böcker på nätet för att utbudet var större och jag kunde leva med att det var lite av en chansning då jag inte kunde bläddra igenom och ströläsa i dem innan jag köpte.

Man kan också titta på Storbritannien där om jag inte minns fel runt 14% går via ehandel. Det är framförallt Tesco och Ocado som har drivit på där, om jag är rätt informerad. Idag i Sverige går endast ett fåtal procent via ehandel. Marknadsandelen för ehandel inom dagligvaruhandeln är alltså ungefär tio gånger större i Storbritannien. Du får kolla siffrorna själv, men jag hoppas att det stämmer hyggligt.

För att svara på dina frågor så tror jag följande:

1. Marknaden kommer att växa med ungefär 40-50% under de kommande åren till dess att ehandlen kommer upp till runt 5% och därefter kommer den att mattas något och växa vidare till vi har en marknadsandel för ehandeln på 15-20%. Det går snabbt med "ränta på ränta" och jag tror att 2020 kommer ehandeln att stå för 5-10%. Om man räknar med mina tillväxttal och en totalmarknad som i princip ligger still så kan man säkert komma till en mer precis siffra. Ännu längre fram - 2030 - så tror jag att runt 20% av dagligvaruhandeln går via ehandel.

2. Jag tror att alltfler konsumenter inser att de kan spara tid och pengar genom att handla på nätet. När du går till en matbutik idag så ska du vara en mästare i självbehärskning för att inte komma ut med ett gäng produkter som du egentligen inte behöver (alltså inte visste du behövde innan du gick in i affären). Alltfler konsumenter vet att så är fallet och eftersom man handlar andra produkter i lugn och ro framför datorn så kommer alltfler att göra samma sak med livsmedel. Andra faktorer som kommer att driva på är att man vill veta varifrån produkterna man köper kommer ifrån, vilket är lättare att beskriva framför en dator, och utbudet kan öka via ehandel. Dey kommer inte bara vara ICA Basic, ICA Premium och något annat märke utan en uppsjö av olika produkter.

3. Matse tar marknadsandelar från de traditionella spelarna och kommer att fortsätta att göra det. Mathem tror jag precis som du på många sätt faktiskt gagnar Matse. Mathem har den stor fördelen av att vara störst.

4. Bolagets huvudägare är familjen Mattsson som drivit och till viss del fortfarande driver Santa Maria. Lars-Olov Mattsson tog Santa Maria från att vara en ganska liten spelare till hela Sveriges tacoleverantör. Jag tror att han sitter på en hel del kunskap om hur man ändrar ett kundbeteende och hur man driver ett företag framgångsrikt. Det är Lars-Olovs son Ludwig som är styrelseordförande. Måns Danielsson, VD, är släkt med Mattsons och har om jag förstått rätt en bakgrund från Santa Maria. Förutom Mattsson så har familjen Brandberg köpt in sig och sitter idag på runt 10%. Christer Brandberg, som är pappa till Gustav Brandberg som sitter i styrelsen, har gjort många bra investeringar, senast när han tjänade miljarder på sina AXIS-aktier som säldes till Canon. Innan dess har han gjort business tillsammans med Stenbeck. Båda familjerna är som jag ser det väldigt bra ägare.

Charlie sa...

Jag får återkomma med svar på de andra frågorna. Intressant diskussion. Kom ihåg att det är hög risk och att investeringsbeslutet är ditt eget.

Charlie sa...

5. Vad gäller förbättringar av marginalerna så finns det en skalbarhet i modellen även om skalbarheten i ett mjukvarubolag är av helt annat art. Om man säljer till fler kunder så kommer man att behöva större lager och fler lastbilar, det går inte att komma ifrån. Fördelen med detta är dock att det inte är helt enkelt att ge sig in på marknaden. Det tar lång tid och kräver mycket pengar för att bygga upp ett ehandelsföretag inom livsmedel. Om man funderar på att starta en ehandelsverksamhet så tror jag att de flesta backar när de inser hur jobbigt och krävande det är att hantera livsmedel. Dessutom så kräver en verksamhet som Matses att man bygger upp en egen logistikverksamhet, till skillnad från många andra ehandelsföretag där man kan använda posten, DHL eller liknande. Man har en vallgrav med andra ord.

En fördel med att bli större är att man blir mer intressant som samarbetspartner. Idag är man en liten puttefnask för företag som Nestle, Unilever mfl, men om man hade suttit på 10% av livsmedelsmarknaden så hade man haft lite mer att säga till om. Det är lång väg dit, men i takt med att man går från klarhet till klarhet så kommer man också att bli alltmer intressant som samarbetspartner. En stor tillgång hos Matse är kunddatabasen och ju större den blir, desto mer intressant blir Matse som bolag.

Man kan alltså säkerligen nå ganska bra marginaler, men det kommer aldrig att vara höga marginaler i en generell jämförelse. Livsmedelsbranschen är en bransch med låga marginaler och stora volymer.

Charlie sa...

6. Om du kan få tillbaka ditt kapital står skrivet i stjärnorna och om du tror att du kommer att få tillbaka ditt kapital och mer därtill är din bedömning. Jag har satsat en del och tror på bolaget, men det är upp till var och en att bilda sig sin egen uppfattning. Det är hög risk och även om framtiden visar sig vara mat på nätet så är det inte säkert att Matse kommer att vara del av den framtiden. Det finns med andra ord både en branschrisk och en bolagsrisk, båda är ganska stora.

7. Din risk/reward är nog skyhög. Bolaget gör ingen vinst och kommer med stor säkerhet inte heller att göra på många kvartal. Risken är också stor. De etablerade stora spelarna, ICA mfl, kan göra massiva satsningar och det kan även komma aktörer utifrån, tex Ocado eller Amazon, som sätter käppar i hjulet för Matse. Det kan också vara så att Matse som bolag inte fixar att leverera även om förutsättningarna finns. Hittills tycker jag att Matse har levererat bra, men mycket kan gå fel när man startat en verksamhet, tex nyckelpersoner lämnar, storägare blir oense, lager brinner upp mm.

Anledningen till att jag har valt att gå in i Matse är att jag tror att mat på nätet är framtiden och jag tror på personerna bakom bolaget. Jag tycker även att man har levererat bra hittills även om jag från början hade hoppats på ännu häftigare tillväxt. Jag tror att när bolaget blir ännu lite större så kommer det att komma upp på radarn hos fler personer än de småsparare som idag köper aktier och då kan vi förhoppningsvis se en uppgång. Det är dock stor osäkerhet och beslutet är ditt.

Charlie sa...

8. Vad gäller att skapa varumärke så pågår resan och varumärket blir starkare för varje dag. Jag gillar Matses grafiska profil och tycker att man har generellt en bra design. Dock ogillar jag deras filmer. Jag tycker att den tedrickande pappan som inte vill gå ut i regnet träffar fel (det finns så många bättre fördelar än att slippa gå ut i regnet som borde lyftas fram) och jag gillar heller inte reklamfilmerna från varuhusen där man pratar om att det är jobbigt med alla som har tryckt på avocadon. Det är möjligt att det är ett argument för vissa, men återigen så tycker jag att det finns mycket bättre argument för att handla på Matse. Jag gillar för övrigt inte heller när man driver med folk från landsbygden eller när man generaliserar om att äldre människor. Vad gäller Mathems reklamfilmer på TV så håller dessa heller ingen vidare klass i min mening - en ko på en äng, ett stort lager och en lastbil fylld med matkassar i snabbt tempo. Det hade kunnat gjorts så mycket mer intressant. Intressant nog så verkar det finnas en hel del reklamfolk i ägarlistan när man tar sig tid och googlar runt på vad det är för bolag som äger aktier i Matse.

Även om jag inte gillar allt som Matse gör så älskar jag att de finns på sociala medier, att de skickar SMS och mail och att man har olika erbjudanden som är riktade till mig som kund. Detta tror jag stenhårt på och jag tror att det är väldigt prisvärd marknadsföring (med viss risk för att kunder blir spamgalna så klart).

Överlag tror jag att man är på god väg att bygga upp ett starkt varumärke som skulle kunna platsa i tex Axfood eller något annat bolag (nu tror jag inte att storägarna är intresserade av att sälja till Axfood) och kunddatabasen blir större för varje dag.

Charlie sa...

Kommentera gärna om du håller med eller om du tycker annorlunda. Kom ihåg att detta bara är mina tankar och jag är på inget sätt är expert. Beslutet om du går in är med andra ord helt ditt.

the_dog49 sa...

Hallå igen!

Visst instämmer jag med dina tankar, har inte så mycket mer att tillägga på de punkterna, tycker vi har omfattat tillräckligt. Men bortsett från den biten, tänkte jag lyfta fram en synpunkt på Matse's produkt/tjänst de levererar. Om Mathem är störst i Sverige med avseende på omsättning eller antal återkommande kunder (detta är oklart för mig, du kan gärna fylla upp mig med fakta vilket stämmer) så är iallafall detta två helt olika sätt att se på ett företag. Låt mig förklara med att exempelvis Sportamore som har mer än 30% av sina kunder som återkommer igen inom 90 dagar (dessa är hardcore kunder), medan kanske Intersport har 5 eller 10% återkommande och går från mun till mun för att få verksamheten gå runt. Om nu "Amazon" skulle komma in i på svenska marknaden så är jag säker på att Sportamore kommer inte ta en stor smäll, men att de resterande 90% av Intersport kommer övergå till Amazon (hoppas du förstår mitt tankesätt, detta är i grova tag tänkt). Detta menar jag är en av nycklarna till en framgång inom sin bransch. Hur Matse som ett enskilt företag levererar sin tjänst/produkt jämfört med sina konkurrenter. Det varumärke Matse har byggt upp har en stor fördel då de är små och flexibla och erbjuder något som bara de gör, medan de stora aktörerna har inte ens lanserat ett varumärke man kan förknippa sig med...

För att fortsätta på resonemanget ovan, om nu det är så att Mathem är störst på marknaden sett på omsättning så är jag inte alls oroad över hur Matse, Mathem och de andra står mellan varandra. För mig är den återkommande lojala kunden som räknas. Bolaget som har flest lojala kunder är som utsätts minst för risk av nya aktörer, och visst kan de stora aktörerna ha förtur pga sin kundbas de redan, men de är ju inte ens på marknaden! Är säker på att både du och jag och alla andra testar A och B innan man väljer någon.

Matse levererar till Volvobilar vilket låter verkligen nischat, science fiction om man sa det 10 år sedan. De har ett grymt gränssnitt på hemsidan som jag gillar gentemot de andra. Priserna som är samma som i butik, stort utbud, ja listan fortsätter. Men är detta verkligen allt man har att ge för att få så många lojala kunder som möjligt? Vad tycker du? Jag tycker de är på en god väg iallafall.

Jag själv har en tanke om att ytterligare förknippa en kund som en del av ett varumärke kan låta löjligt men, för att fortsätta vara just det bolaget man först kommer tänka på när det är "mathandeln 2.0" så kan man få sina kunder att köpa aktier i bolaget och få något i gengäld. Nu kommer jag inte tänka på något bra i gengäld, men vad tycker du om en sådan tanke i ett större sammanhang? Här siktar jag främst mot att vara stärka sitt varumärke för att säga ni är de bästa kunderna. Är det smart att lägga ton med pengar på svårtolkad reklam till en svår målgrupp? Än att stärka bandet ännu mer genom att förknippa sina kunder som en del av bolaget? Att man som kund är en del av ett varumärket man älskar? Vad anser du om en sådan tanke i denna bransch eller generellt?

/the_dog49

Charlie sa...

Hej!

Jag håller med ditt resonemang om återkommande kunder. Jag är en trogen Bokus-kund. Det har jag nämnt tidigare. Det blir ungefär 6-7 tillfällen per år som jag köper böcker hos dem och varje gång är det 4-6 böcker. (Jag gillar att läsa) Ibland blir det fel, men de gånger det blir fel så har man hanterat det bra. Detta talar för ditt resonemang kring vikten av lojala återkommande kunder.

Vad gäller ehandel så är det inte helt självklart dock som jag ser det. En del som handlar på nätet struntar ganska mycket i vem man handlar av utan går enbart på pris. Om merparten av de som handlar hos Mathem, Matse etc är av den typen så skulle ett Amazon-intåg på den svenska marknaden få stora konsekvenser. Min uppfattning är att den generella uppfattningen bland investerare är att ehandelskunder inte är särskilt lojala kunder utan flyttar snabbt till en annan aktör om de ser anledning till det. Min uppfattning är att många inte är speciellt lojala, men att lojaliteten är större än vad konsensus är. Det verkar som att du är inne på samma linje.

Det skulle vara intressant att se någon vetenskaplig studie inom området. Det har säkert gjorts en hel del inom området, men jag har inte sett någonting. Det är skillnad, enligt mitt synsätt, på ehandelsaktörer där kunden aldrig träffar någon från från bolaget, tex Sportamore mfl, och aktörer där kunderna träffar personer från företaget, tex Matse och Mathem där chaufförerna är ansiktet utåt. Det finns säkert en del skillnader mellan olika ålderskategorier och även i tid, det som var sanning för tio år sedan måste inte vara sanning idag med tanke på tex hur sociala medier har utvecklats under denna tidsperiod. Är det någon som sitter på en intressant rapport inom området så får ni gärna tipsa.