07 mars 2016

Oljefunderingar

Det som triggar den senaste tidens oljeprisuppgång handlar om att man tror att de produktionsrestriktioner som diskuteras kommer att bli verklighet, i alla fall om man ska tro nedanstående inlägg:

http://www.investing.com/analysis/oil-price-rise-predicated-on-potential-opec-russia-output-cuts-200120672

Jag tror inte att produktionsrestriktionerna kommer att ha lika stor betydelse som det låga priset i sig. Det låga priset kommer att minska nyinvesteringar och slå ut en del aktörer. Det kommer i sig att minska produktionen och sannolikt kommer lagerna att minska som en följd. Kanske som en följd av detta kommer priset att gå upp. Det är möjligt att man kan minska produktionen under mer ordnade former, men även om det inte går så tror jag att resultatet kommer att bli detsamma - utbudet minskar. Det är möjligt att den priskorrigeringen som har skett den senaste tiden från runt 28 USD, som jag tror botten tidigare i år är, till nuvarande 41 USD prisar in detta helt och fullt. Jag tror nog att det finns åtminstone lite till att ta och ligger därför kvar i mitt innehav. Man ska ju vara vän med trenden. Det kan säkert bli en liten rekyl neråt, men det oroar mig inte så mycket.

Inga kommentarer: