03 mars 2016

Matse: Februariresultat och Axfood-artikel

Jag hittade en intressant artikel för alla Matse-intresserade. Det är en artikel som bland annat nämner att Axfood förhandlat med både Linas matkasse och Mathem, men att priset varit för högt. Anders Holch-Povlsen gav drygt 200 MSEK för ungefär 20% av Mathem, vilket ger en värdering runt en miljard. Investeringen skedde i mitten av förra året och förra året landade på 720 MSEK för Mathem. Eftersom Mathem inte är noterat så vet man inte vad resultatet landade på, men gissningsvis var det ganska mycket i förlsut - stora satsningar på reklam, förvärv och investeringar i nya sajter.

Börsvärdet ligger i nuläget runt 190 MSEK för Matse och till det ska man räkna in 30 MSEK från konvertibellånen och man ska även ta hänsyn till optionerna som är utställda. Jag vet inte riktigt hur dessa påverkar värderingen, men om man räknar dessa som 30 MSEK så tror jag att man inte är helt fel ute, men det är en väldigt grov uppskattning från min sida. Om jag inte har glömt något så skulle detta ge ett företagsvärde på runt 250 MSEK. Det är väldigt grovt höftat och har jag missat något får ni gärna kommentera och rätta mig.

Med tanke på att det är sannolikt att man landar på 300-350 MSEK i omsättning för 2016 så är inte värderingen helt fel i ljuset av vad Anders Holch Povlsen betalade för sin del av Mathem. Det är inte en helt korrekt jämförelse med tanke på att Mathem är störst och det är mycket värt. Matse har andra fördelar, tex tror jag att man har ett ganska bra logistiksystem och det är mycket värt när det kommer till mat på nätet enligt mig.

Det ska bli intressant att se hur året utvecklar sig för Matse. Efter att februari kom in bra, 23 MSEK, och mars troligtvis kommer att landa ungefär på samma, kanske något högre, så känns det enligt mig rimligt att man landar helåret på 320-330 MSEK sett till tillväxten för marknaden som helhet och hur Matse har presterat historiskt. Det bygger på att man gör ganska bra ifrån sig under resten av året, framförallt Q3 är jag intresserad av. Om man lyckas att hålla volymerna på hyggliga nivåer trots semestertider så är mycket vunnet.

Det finns en del uppenbara saker för att driva tillväxt. En uppenbar lösning är någon form av lojalitetsprogram. Det är egentligen märkligt att man inte har det redan, men jag gissar att man vill hålla trösklarna låga så att man får in kunder. Amazon Prime har dock visat att många, i alla fall amerikaner, är beredda på att lägga en slant för att vara med. Det är inte enda vägen fram. En annan lösning skulle vara ett samarbete med SF, Ving, Volvo eller något annan bolag som har koppling till många kunder. Dessutom är lojalitetsprogram något de flesta kunder är vana vid och jag tror faktiskt att det är en ganska stor nackdel att man inte har något sådant idag.

Det som kan trigga kursen på kort sikt är att Q1 kommer in med omsättning något över vad man prognosticerat (73 MSEK), men framförallt att man kan visa att förlusten minskar i takt med att omsättningen ökar. Jag tror inte att marknaden riktigt är övertygad om den saken. Själv känner jag mig ganska lugn. Det finns många anledningar till att kostnaderna har varit höga under 2015.

En annan sak, förmodligen viktigare, som kan trigga kursen är att man får reda på hur finansieringen av kommande kvartal ska se ut. Det krävs förmodligen minst 50 MSEK innan verksamheten börjar generera vinst istället för förlust. Jag tror inte att man kommer att presentera en lösning som sträcker fram till dess att bolaget visar vinst utan man väljer nog att ta ett steg på vägen, men inte hela. Det ska bli intressant att se hur man kommer att gå till väga. Det känns inte som att man kommer att utfärda fler konvertibellån, men det är en känsla och inget annat.

Länkar:

http://digital.di.se/artikel/axfood-ratar-kop-laddar-for-ehandelsoffensiv

http://www.ehandel.se/Miljardvardering-av-MatHem-och-ny-storagare,5700.html

Inga kommentarer: