11 februari 2009

Riksbankens sänkning från 2% till 1%

Riksbanken sänkte något mer än vad marknaden hade trott, vilket kompenserade för gårdagens nedgång i USA som triggades av ett missnöje med det ekonomiska stimulanspaketet. Det är förvisso trevligt för mig som aktieägare att bankbok blir mindre intressant och att aktier därmed bli mer intressant, men jag är inte helt nöjd med Riksbankens agerande faktiskt.

Min filosofi är att man inte skall handla i panik. Det blir sällan bra. I detta fall känns det som att Riksbanken handlar i panik. Priset på pengar halveras och halveringen sker från en nivå som inte fått full effekt än. Förhoppningen är att denna drastiska sänkning får företag i Sverige att investera, vilket bör leda till högre sysselsättning och därmed att lågkonjunkturen lämnas relativt snabbt. Jag tror att man reagerar för kraftigt och att så tvära kast som det varit den senaste tiden är olyckligt eftersom detta skapar osäkerhet, vilket är negativt.

Jag ser ett antal negativa effekter av den kraftiga sänkningen. För det första finns det en risk att man eldar på bostadsmarknaden onödigt mycket. I Sverige handlar det i många fall om att få lån, inte om att fundera igenom och ta lån. Det är alltså i många fall banken som avgör om ett bostadsköp är ett bra eller dåligt köp. Detta synsätt är inte bra. Risken med detta synsätt är att dagens kraftiga räntesänkningar gör att många personer köper för dyra objekt som de senaste får betala dyra räntekostnader för under resten av livet. Många kanske hävdar att banken gör en kontroll innan de beviljar lån. Naturligtvis är det så, men banken kontrollerar att låneaffären inte blir en kreditförlust, inte att det blir en bra affär för bostadsköparen. Det bästa affären för banken är en person som betalar ränta år ut och år in. Den enda anledningen till att banken i vissa fall vill att låntagaren amorterar är för att minska risken för kreditförluster. Det är möjligt att jag är väl mörk i min syn, men det finns en risk att den exceptionellt låga räntan gör att bostadspriser eldas på för mycket.

För det andra så urholkas den svenska kronan. Eftersom räntan är väldigt låg i Sverige kommer färre aktörer vilja växla till sig svenska kronor, vilket naturligtvis sänker priset på svenska kronor. Detta kommer att missgynna många svenska företag, framförallt de som importerar varor från utlandet, men i ett lite längre perspektiv även exporterande företag.

För det tredje så skapar agerandet en väldigt stor osäkerhet kring ränteläget och svensk ekonomi. Denna sänkning kommer inte att få mig att göra några större köp, tvärtom. Jag ser detta som en signal på att ekonomin är i väldigt dåligt skick. Dessutom tror jag att denna, i mitt tycke, för stora räntesänkning kommer att göra att Riksbanken snart får göra rejäla räntehöjningar.

Jag är dessutom tveksam till att räntesänkning kommer att stimulera sysselsättningen i Sverige. Svensk bilindsutri blöder för att få vill köpa svenska bilar. Det kommer inte en svensk räntesänkning att ändra på. Sverige är en liten marknad. Problemet med svensk bilindustri är att man inte gjort produkter som tillräckligt många efterfrågat. Vad gäller annan industri i Sverige så är det inte heller säkert att dagens räntesänkning får någon större effekt. Om fler personer vågat starta företag hade det gynnat svenske ekonomi, men vem vågar lämna en trygg anställning i dessa orostider? Det är inte många.

För mina aktier så är det troligen bra med dagens räntesänkning, i alla fall på kortare sikt.

Kommentera gärna.

mvh Charlie

6 kommentarer:

Anonym sa...

Man får hoppas på att nuvarande husägare som kan lägga om lånen med ny trevlig ränta, tar de pengar de sparar in och lägger på att få ner energikostnader på sitt hus för att minska sina utgifter ytterligare. Exempel på detta kan vara byte av värmesystem (eller komplettering), byte till 3-glasfönster, tilläggsisolera etc. De får ju dessutom göra rot-avdrag också, så hantverkarskrået får bråda dagar.

Anonym sa...

Nu blir det alltså en jäkligt dålig affär att ha sina pengar på sparkonto. Då måste väl en massa pengar strömma till börsen nu?

Ska man belåna sin aktieportfölj (för den räntan blir väl låg också) och köpa ännu mer aktier nu?

Charlie sa...

Allt annat lika så bör aktier stiga då räntan sänks, men verkligheten är sällan så enkel, tyvärr.

Jag tror att Riksbankens agerande framförallt föder en osäkerhet, vilket kommer få fler att hålla hårdare i sina pengar, vilket i sin tur inte kommer att gynna tillväxten. Det verker som att Riksbanken tittat enbart på statistiska modeller och helt glömt signalvärdet av deras agerande. Jag tror att gårdagens panikhandlande skadade svensk ekonomi. Likaså tycker jag inte om att Anders Borg står och vädjar till folk att bygga om sina badrum. Det skickar fel signaler. Ledare skall utstråla trygghet och lugn.

Jag har med andra ord mörknat lite i min syn på svensk ekonomis framtid och är därför lite tveksam till att köpa aktier för tillfället. Dessutom, kanske vad viktigare är, verkar inte Obama & Co vara några höjdare på att reda upp situationen i USA, vilket många hade hoppats på. Det talar också mot att gå in i aktier för tillfället.

Alltså, strikt taget, enligt skolboken, borde aktier vara mer intressanta efter räntesänkningen, dock finns det anledningar till att börsen inte rusar på beskedet. Många är lite oroliga för att den ljusa framtiden inte ligger precis runt hörnet. Dessutom skall det sägas att om det är läge att köpa aktier beror på många sätt på hur din ekonomiska situation ser ut. Hur länge kan du avvara pengarna? Hur mycket har du redan i aktier? HUr säker är din anställning? etc.

mvh Charlie

Anonym sa...

Anders Borg sa bara sanningen, men jag håller med dej att det kanske inte är politiskt korrekt att säga att vi måste konsumera mera osv.

Charlie sa...

Hej Arne!

Jag håller med om att det Anders Borg säger är sant, men när det väl sägs så kan effekten bli den motsatta, dvs att allt fler sparar. Poängen som Anders Borg missar är att det är viktigt att ingjuta förtroende för svensk ekonomi så att folk vågar ta lån för att exempelvis göra renoveringsarbete. Människor är inte fullt så rationella som ekonomerna Anders Borg och Stefan Ingves tror.

mvh Charlie

Room809 sa...

Det är ingen som vet hur vi ska hantera situation med så otroligt mycket pengar utlånade. Sub prime är toppen på ett isberg. En bra början är att sluta kasta bra pengar efter dåliga. Låga räntor igen kan driva igenom en ännu större kris framöver.

http://room809.blogspot.com/2009/02/obama-en-desperat-man.html