26 februari 2009

Protektionism - nej tack

Jag är på gränsen svensk kan man säga, eller rättare sagt så bor jag väldigt nära Sveriges södra gräns, och i vissa avseenden har detta kanske gjort att jag känner mig mindre svensk än medelsvensken. Jag kan exempelvis räkna på danska, såg mycket på dansk TV som barn och de gånger jag dricker öl så blir det oftast en dansk öl. Förmodligen har detta satt sina spår och påverkat min världsuppfattning som vuxen.

Det jag försöker att antyda är att jag har väldigt lite över för ren protektionism. Jag kommer aldrig att köpa en bil bara för att den är svensk. Det finns väldigt mycket viktigare aspekter att ta hänsyn till när man köper bilar i mitt tycke. Låt vara att tyskar och fransmän är protektionistiska och köper inhemska bilar när staten behöver bilar, men det betyder inte att det är något som skall eftersträvas. Att någon annan gör fel är ingen anledning att själv göra fel.

Dessutom är jag tveksam till hela utredningen i sig. Volvo och SAAB gör exempelvis inte bränslesnåla bilar, vilket gör att de inte är intressanta för många kommuner. Varför skulle exempelvis hemtjänsten ha en stor Volvo eller en SAAB när det räcker med en liten Toyota eller annan liten kostnadseffektiv bil? I många fall är inte Volvos och SAABs bilar intressanta vid offentliga upphandlingar just för att de inte levererar den typ av bilar som efterfrågas, tror jag. (Naturligtvis skulle tyska staten resonera likadant, men det får vara upp till dem.)

Jag tycker utspelet från Volvo PVs Sverigechef (för jag tror att det var han som uttalade sig) är pinsamt. Gör bilar som folk efterfrågar och sluta peka finger på hur andra gör.

mvh Charlie

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller verkligen med. Det är rentav dumt att köpa någonting "bara för att". Varken privatpersoner eller stater borde göra det. Som du skrev, gör bilar som det finns efterfrågan på istället!

Anonym sa...

Jag håller också med i sak, men bilar är ett ganska dåligt exempel. Det är mindre bra eftersom inköp av bilar i hög grad är känslostyrt. Kvalitetskänsla, image, status osv är för många viktiga faktorer vid inköpet, om då någon föredrar svenskbyggda bilar så anser jag att det kriteriet inte skiljer så mycket från de andra känslokriterierna.
Vad var det volvos sverigechef sa? Jag har helt missat det uttalandet.

Charlie sa...

Jag tror faktiskt inte att det är så känslostyrt när det kommer till offentliga upphandlingar. Då ställer man förhoppningsvis konkreta alternativ mot varandra utan att lägga in för mycket känslomässiga aspekter.

Det som föranledde inlägget var att Volvo PVs Sverigechef presenterade en undersökning som visade att när svenska staten och kommuner handlade bilar så valde de oftast inte svenskproducerade bilar till skillnad från franska staten och tyska staten som i princip alltid handlar sina "egna" bilmärken. Detta tyckte Volvo PVs chef var något som svenska staten skulle ta till sig i dessa kristider.

mvh Charlie