27 januari 2009

XACT Bull, Axis eller Readsoft?

Jag har ju tidigare skrivit att jag har för avsikt att fylla på med XACT BULL successivt fram till sommaren. Det håller jag kvar vid. Jag tror att det kan visa sig vara en bra investering på 12 månaders sikt eller längre, men det kan naturligtvis visa sig att det kan ta längre tid än så innan det vänder. Alla beslut skall omprövas från tid till annan, men det har ännu inte framkommit någon information, som jag ser det, som gör att det finns någon anledning att ändra strategi.

Även om jag inte tvekar i mitt beslut så finns det ett par andra alternativ som jag tycker ser ganska lockande ut till rådande kursnivåer. Aktierna som jag pratar om är Readsoft som jag har skrivit mycket om tidigare, samt AXIS, som jag kanske inte skrivit så mycket om, men som jag tror kan vara en bra investering.

Readsoft har sedan årsskiftet stigit med 44% enligt en artikel från DI. Uppgången baseras troligen på alla de ordrar som företaget har dragit in det senaste kvartalet. Jag tror att det finns betydligt mer potential i bolaget och jag tror att det kan komma en reaktion uppåt efter Q4-rapporten, som jag tror kommer att vara rolig läsning.

AXIS är jag lockad av eftersom en hel del av deras kameror säljs i dollar, vilket är positivt eftersom dollarkursen stuckit upp en del. Dessutom är det intressanta produkter på en växande marknad. Jag tycker att kursfallet från 140 SEK till 50 SEK är något överdrivet och jag tror även i detta fall att Q4-rapporten kan få kursen att lyfta.

Läs gärna mina andra inlägg om Readsoft och AXIS genom att använda etiketterna nedan.

Så vad tycker ni, vad hade ni valt - XACT Bull, Axis eller Readsoft?

Mvh Charlie

4 kommentarer:

Anonym sa...

Den långsiktiga trenden är nedåtgående, som den varit men än ett år nu.

Varför vill du köpa idag när du kan köpa billigare imorgon?

Aktierna tar inte slut på det sätt som en rea-vara kan ta slut, aktierna finns att köpa alla dagar framöver.

Anonym sa...

Håller med. Köp Mekonomen som har en gryende marknad. Finns aldeles för stora risker som det är nu. Just nu justerar sig kurserna och plockar bara av pengar på dom som är för aktiva. Dina köp kommer säkert vara bra på mycket lång sikt, men det kommer att bli billigare längre fram att köpa in sig. MYCKET billigare.

/ A

Charlie sa...

Hej anonym1!

Det är sant att börsen har gått ned under mer än ett år. Trenden är alltså negativ. Jag håller med om det.

Däremot så håller jag inte med om att man inte skall handla aktier just nu. Jag har handlat månadsvis, ibland över dagens kurs, men många av de senaste månaderna har jag handlat XAXCT BULL under dagens kurs på 72 SEK. Det finns alltså en poäng att sprida inköpstillfällena för att minska risken. Naturligtvis är det allra bäst att pricka botten, men det är inte helt lätt.

Att säga att börsen kommer att gå ned mer bara för att den har gått ned det senaste året är ingen analys som imponerar på mig. Det är ungefär som en meterolog som säger att det kommer att bli sol och vindstilla imorgon eftersom det varit sol de senaste dagarna. Jag blir mycket mer imponerad av en meterolog som säger att det kommer att bli regn eftersom det finns ett lågtryck som rör sig mot Sverige. Poängen är alltså att en väl underbyggd analys imponerar.(Det skall sägas att det just vad gäller högtryck så är det nog så att det mest sannolika efter en solig dag är just att dagen därpå blir en solig dag, men jag hoppas att budskapet når fram ändå.)

Jag tror att börsen kommer att utvecklas väl den närmsta 12-månadersperioden och därför köper jag aktier. Om det fortsätter ned så kommer jag att kunna handla billigare nästa månad.

mvh Charlie

Charlie sa...

Tack för tipset med Mekonomen, men jag tror inte att jag kommer att handla några sådana. Jag är inte så intresserad av detaljhandel.

mvh Charlie