05 januari 2009

Funderingar inför 2009

Jag har varit iväg och åkt skidor den senaste tiden och på så vis missat några börsdagar, men det verkar som att börsen klarar sig ganska bra utan mig, +5,1% hitills i år. Det är kul att se att den lilla uppgången som startade i slutet av förra året fortfarande håller i sig. OMX30S, dvs index baserat på Stockholmsbörsen 30 största företag, snuddar vid 700-nivån och kommer förhoppningsvis med hjälp av lite goda nyheter att klättra över denna nivå under nästa vecka. Risken finns naturligtvis också att det blir ett bakslag under nästa vecka och att kurserna backar något.


Min magkänsla är dock att januari kan bli en ganska bra månad. Detta grundar jag dels på att en del sparare hittade tillbaka till börsen under förra månaden, dels på att jag tror att paniken släpper, dels på räntesänkningarna (styrräntan är idag på 2%, vilket är lågt), dels på förhållandevis god direktavkastning för många aktier (även om tidigare års utdelning inte är några garantier).

Jag har som trogna läsare fyllt på med XACT BULL (börshandlad aktiefond som stiger 1,5 gånger OMX-index, dvs en verktyg för dem som tror på uppgång) den senaste tiden. I nuläget har jag ganska mycket och jag kommer att fylla på ett par gånger till. Fram till sommaren har jag tidigare sagt. Just nu har jag en köporder inne på 77,50 SEK, vilket är ett par kronor ner från den nuvarande kursen på ungefär 82 SEK. Totalt sett ligger jag 7% back på mina XACT BULL-aktier, vilket innebär att jag kommer att ligga på plus efter en uppgång på ungefär 5%. När jag väl ligger på plus så kommer jag successivt att realisera vinster så att jag kan göra mig av med innehav som jag tröttnat på, eller rättare sagt inte ser samma potential i som jag såg när jag köpte dem. En annan anledning till att jag vill sälja av en del innehav är att jag tycker att jag har lite för många olika innehav för tillfället, vilket gör att det är svårt att hålla reda på alla.

XACT BULLs utveckling har varit lite upp och ned de senaste månaderna precis som index. Förhoppningsvis kommer kursen att stiga lite till under januari.




Förresten, ett nyårslöfte som jag har, är att jag skall byta bloggplattform under året. Tyvärr kommer jag inte helt överens med Wordpress så jag vet inte riktigt vad det skall bli. Mitt problem med Wordpress är att jag inte vet hur man gör för att lägga upp Google Adsense som man vill. Förhoppningsvis blir Blogger bättre, men jag gillar inte bildhanteringen, kommentarhanteringen och att radavstånden flippar ut ibland, vilket är anledningen till att jag funderar på att byta.

mvh Charlie

6 kommentarer:

Erik sa...

Charlie, om du skaffar dig en egen domänplats är det inga problem att ladda ned wordpress, installera och lägga till google-annonser. Jag har det själv på min blogg: http://blogg.svansbo.se

Charlie sa...

Hej Erik!

Tack för tipset. Jag vet att det går, men jag tyckte att det var knöligt när jag försökte sist. Jag tyckte att det bara var en herrans massa filer och jag visste inte riktigt var jag skulle ändra för att få in annonserna där jag ville. Jag får väl försöka igen helt enkelt :)

Nu skall jag läsa din blogg.

mvh Charlie

Anonym sa...

Själv använder jag Wordpress och jag hade aldrig några problem med att få in några anonser från adsense, installerade bara en plugin och sen funka allt utmärkt.

Charlie sa...

OK, det förklarar en del. Jag har inte installerat en plug-in. Jag började rodda runt i filerna, vilket bara ledde till att allt blev...helt fel kan man säga.

Tack för tipset.

mvh Charlie

Erik sa...

Charlie, jag kan hjälpa dig om du vill att få in google-annonser. Det är lite pilligt men inte så farligt. Bara att klippa och klistra in kod på rätt ställe i rätt fil.

Wordpress utvecklas mycket och blir enklare och enklare att använda. När jag började var det riktigt struligt, nu är det snart ikapp blogger.

/Erik

Anonym sa...

bra start