19 januari 2009

Negativa framtidsutsikter sänker börsen

Dagens börs präglades av siffror som tyder på att ekonomin inom EU kommer att utvecklas väldigt dåligt den närmsta tiden. Jag har inte tittat närmre på siffrorna, men konsekvenserna, om dessa prognoser slår in, är att svenska exportföretag som exporterar till andra europeiska länder kommer att påverkas negativt.

Personligen så blir jag inte så beklämd av dessa siffror. Att ekonomin kommer att vara dålig den närmsta tiden är ingen nyhet, låt vara att det ser illa ut, men jag tror att dagens nedgång kompenserar en marknadsnedgång som redan är inprisad i marknaden. Simon Blecher, som jag tycker är ganska vettig, liknade förra kvartalet med en strejk, vilket jag tror är en ganska bra liknelse. Många branscher har stått still, vilket är möjligt under en kortare period när marknaden är paralyserad, men förr eller senare kommer hjulen att börja snurra igen. Folk kommer inte att sluta att köpa bilar, men just nu avvaktar många. Folk kommer inte att sluta köpa datorer, även om många avvaktar för tillfället. Folk kommer inte att sluta förbruka el, vilket gör att de eventuella investeringar som kraftverk har skjutit på framtiden kommer att göras förr eller senare.

Jag är med andra ord inte speciellt orolig, trots att marknaden reagerar med nedgång idag. Min plan att samla på mig XACT BULL står fast. Jag har även övervägt att köpa några AXIS som jag tycker har nått ganska attraktiva nivåer. Förhoppningsvis kommer 2009 att sluta på plus.

Kommentera gärna.

Mvh Charlie

2 kommentarer:

Anonym sa...

va bara lugn, vi har inte sett det värsta ännu.

Anonym sa...

Vi har ca 50% till att ta av på nersidan innan det vänder uppåt, dock inte så långt upp.

Let the trend be your friend...

ps. Köp Xact Bear som hedge mot din Bull så slipper du oroa dig