12 januari 2009

Ännu mer XACT BULL och några Readsoft-aktier

Igår fyllde jag på med fler XACT BULL-aktier. Den nivå som jag egentligen siktat in mig på, dvs 77,50 SEK, hade funkat med råge (just nu är kursen nere på 75,90SEK), men jag var lite för het på gröten och kunde inte bärga mig, vilket gjorde att månadens påfyllning gjordes på 78,35 SEK. Det var förvisso bra att jag avvaktade några dagar med att köpa, men som den bottenfiskare som jag är så grämer jag mig ändå att jag inte kunde vänta lite till. Anledningen till att jag väntade var ju för att jag kände i börstarmen att det kunde vara några dagar med fallande kurser. Nåja, hur som helst och whatever, anledningen till att jag höjde min nivå var att jag bestämt mig för att fylla på månadsvis och nu är det inte helt långt ifrån nästa påfyllning. Så var det med det. Den nya snittkursen ligger på 86,84 SEK, vilket är ungefär 13% från nuvarande kurs.

Det finns säkert dem som tycker att det inte är lönt att jaga kurser som jag gör, men det håller jag inte riktigt med om. En femprocentig skillnad, vilket det som exempel ungefär är mellan 82 och 78 SEK är ungefär en 6 månaders uppgång på en "normal" börs, om man nu tycker att ett normalt börsår är +10%. Aktier är volatila och jag har lite svårt att förstå varför inte fler jagar kurser. Nåja, var och en får göra som den vill.

Förutom tjuraktierna så har jag köpt på mig ytterligare några Readsoft-aktier för 8,10 SEK. Kursen är 8,10 SEK just nu efter en liten återhämtning. Sedan mitt förra inlägg som handlade om alla Readsofts affärer den senaste tiden så har det kommit ytterligare några pressreleaser. För det första så kom en pressrelease den 9 januari som egentligen inte meddelade någon ny affär, men som bekräftade att Readsoft fått ett genomslag på den amerikanska marknaden. I pressreleasen uttalar sig Jan Andersson, VD, på följande sätt:

"- De framgångar som vi haft på den amerikanska marknaden under 2008har stärkt vår ledande position inom dokumentautomation och bevisaratt våra produkter passar väl in i den framtida utvecklingen förmånga ledande företag och organisationer, säger Jan Andersson, VD förReadSoft. Fjolåret innebar något av ett genombrott för den har typenav teknik i USA och vi ser nu fram emot att under de närmaste årenytterligare penetrera denna mycket konkurrensutsatta kontinent."

Det klingar fint i mina öron. Hoppas att det syns ända ned till de sista raderna i bokslutet :)

Den 12 januari fortsatte med en pressrelease som meddelade att DnB NOR i Norge hade köpt deras nya mjukvaror. Det låter bra. Inget orderbelopp angavs, men eftersom det ges ut en pressrelease så hoppas jag att det inte är obetydligt.

Trots att de senaste dagarna har varit sura så har Readsofts kurs stått sig ganska bra. Handeln har förvisso varit låg, men det är ändå glädjande att den har lyckats stå emot den allmäna nedgången. Förhoppningsvis tycker någon stor drake att Readsofts alla ordrar är spännande så att det kan bli lite mer action i handeln.

Är det någon annan som följer Readsoft? Kommentera gärna.

mvh Charlie

2 kommentarer:

Anonym sa...

Följer inte dem
Har lagt en stor köp order på Oriflame den här månaden hoppas den här korta negativa trensden vänder

Charlie sa...

Jag har väldigt dålig koll på Oriflame och har därför för närvarande inga planer på att gå in.

Vad jag har för mig är att det går bra för dem i Ryssland, vilket låter spännande, men det är i princip det enda som jag vet om dem :)

Lycka till!

mvh Charlie