30 november 2008

Ränta och OMX-index

Jag tror som sagt att ränktesänkningarna kommer att få viss effekt på börsen. Om räntan sänks, vilket den redan har gjorts och mer kanske kommer att komma, så kommer detta att göra det mer intressant att ha pengarna på börsen. Nedan finns en bild som jag har lånat från Avanza. I bilden visas OMX30 (blå graf), dvs snittet för de trettio största bolagen på Stockholmsbörsen, och 3-månadersräntan (grå graf).




Verkligheten är lite mer komplicerad än så här, men en liten slutsats som man skulle kunna dra, om man vill och tycker att det känns bra, är att den sänkta räntan har stoppat fallet. Det är som sagt vanskligt att dra alltför stora slutsatser, men som den tjuraktiesamlare som jag är (se förra inlägget) så hoppas jag att denna analys är korrekt. Framtiden får visa om jag har tänkt rätt.


Hur tänker ni?


Mvh Charlie

4 kommentarer:

Anonym sa...

Som jag ser det finns två möjligheter; 1. Vi har påbörjat en större rekyl uppåt i en trend som fortfarande är nedåt. För att denna rekyl ska kunna fortsätta krävs att inte bilundistrin i USA får nej till stöd eller något annat mycket negativt inträffar. 2. Uppgången sedan senaste botten är ett bear market rally som nu närmar sig sitt lut. En del tyder på att så är fallet och då har vi en ny, djupare botten innan året är slut.
Oavsett vilket så är krisen inte slut, börsen har inte vänt (primärtrend) och våren riskerar ge nya negativa överaskningar.

Anonym sa...

En fråga. Tusen svar. Men helt klart en intressant och viktig indikation.

Jag är dock istället lite nyfiken på hur länge du eventuellt kan tänka dig att fortsätta med din xact bull strategi? Ett år, fem år, tio år? Håller du fast vid samma så kommer du ju förr eller senare gå över till plus.. Det enda som kan sätta käppar i hjulet för dig skulle va om du efter flera år gör en ombedömning och hoppar av.

En vinnande strategi. Frågan är väll hur jobbig den kommer bli att genomföra...

Charlie sa...

Hej Dalant!

Jag är inte så mycket inne på teknisk analys, men jag gissar att en primärtrend handlar om att man kan se en långsiktig trend uppåt. Det är mycket möjligt att det är så. Min analys av läget är att det mycket väl kan bli en nedgång på ytterligare 10% eller så, men jag svårt att tro, eller kanske rättare sagt hoppas, att det inte blir så mycket mer än så. Kurserna är redan pressade som det är.

Min förhoppning är att det kan komma en trend uppåt under sommaren. Vad tror du om det?

mvh Charlie

Charlie sa...

Om man tror att börsen förr eller senare vänder upp så borde jag med min strategi förr eller senare hamna på plus :) Tyvärr är det där med tid en parameter som man inte kan förringa. Till skillnad från många andra ekonomibloggare så investerar jag inte på 30-40 års sikt. Jag vill använda mina pengar långt innan dess.

Om det visar sig att det blir en superlågkonjunktur som varar i 5-10 år eller mer så är min strategi dålig. Om det däremot visar sig att marknaden vänder om 6-12 månader så kan jag förhoppningsvis om ett år ligga på plus.

För att svara på din fråga så har jag sagt att jag kan hålla på till sommaren, men att jag sedan får trycka på paus. Om jag fortsätter mer så blir det för mycket pengar.

Jag är som jag skrev lite orolig för Q4-rapporterna. De kan vara ruggigt dåliga och i så fall kan börsen rasa ännu mer. Det är en farhåga som jag har.

Om XACT BULL kommer ner till 68 SEK under veckan så kommer jag att fylla på, annars avvaktar jag lite till.

mvh Charlie