04 november 2008

En del av innehaven är nu på plus

De senaste dagarnas positiva utveckling har gjort att en del av mina innehav just nu ligger på plus. Den senaste veckan har börsen gått upp hela 25% , eller räknat enligt OMX30S-index från runt 575 till idag ungefär 710. Det är naturligtvis kul att det gått upp, men nu finns det en liten risk att det kommer en rekyl. Ett alternativt scenario är att USA-valet ingjuter hopp och att uppgången späs på. Jag tror fortfarande att det finns anledning att överväga att öka i aktier och min aviserade strategi att öka i XACT BULL successivt ligger kvar. Just nu ligger jag ungefär 9% back på mina tjuraktier, vilket är betydligt bättre än de 40% som jag låg back för en vecka sedan.

De innehav som ligger på plus för min del är Holmen B och Precise Biometrics. Holmen B stängde på 235 SEK, vilket är knappt 2 procent bättre än min inköpskurs på 230,50 SEK. Den återkommande läsaren kanske kommer ihåg att jag realiserade en vinst i Holmen för inte så länge sedan i samband med att jag realiserade en förlust i Broström. Holmen har med andra ord varit ett väldigt bra innehav i dessa orostider.

Precise Biometrics stängde på 0,96 SEK, vilket är 1 öre mer än min inköpskurs på 0,95 SEK. Förra kvartalet var det första kvartalet som biometriföretaget kunde stoltsera med ett positivt resultat.

Vad gäller övriga innehav så ligger de flesta back mellan 30 och 40%, vilket naturligtvis är mycket. Det innehav som jag procentuellt sett förlorat mest på i nuläget är Swedbank som har backat 57% sedan jag köpte dem. Analytikern Ronney Alfvén (?) uttalade sig positivt om bankaktier i samband med att jag köpte Swedbank. Om jag minns rätt gjorde han ett uttal om att alla som inte köpte bankaktier till priserna som rådde vid det tillfället skulle ångra sig inom ett halvår. Det var innan finanskrisen riktigt kommit igång. Det var en miss från min sida, men jag tycker fortfarande att Ronney(?) är ganska intressant att lyssna på. Inga hårda känslor så att säga.

Mvh Charlie

1 kommentar:

Anonym sa...

Personligen planerar jag att börja köpa lite bankaktier inom kanske 1 - 4 månader lite beroende på hur marknaden utvecklar sig. Så i dagsläget håller jag tummarna för att dessa aktier ska fortsätta nedåt en bra bit till. :P

SHB, Swedbank och Bank of America är de jag är mest intresserade av.