04 november 2008

Amerikanska presidentvalet

Det skall bli intressant att se hur amerikanska presidentvalet kommer att påverka ekonomin. Jag tror att Obama kommer att vinna, vilket alla opinionsmätningar visar, men att utgången kommer att bli relativt jämn. Förhoppningsvis kommer det inte att bli så jämnt så att en legal jätteapparat likt den som drevs i samband med valet år 2000 kommer att köras igång. Om det blir ett par veckor med sådan turbulens kommer detta förmodligen att leda till att försöken att få igång den amerikanska ekonomin kommer att gå i stå, vilket naturligtvis skulle vara olyckligt och vilket skulle påverka hela världsekonomin negativt.

Jag har hört en del röster som menar på att en vinst för Obama (eller McCain, jag har dock hört Obama) skulle vara vändpunkten i denna kris. Det är naturligtvis tveksamt, men en stark ledare i USA hade inte varit en nackdel. Den saken är väldigt klar för mig.

Vad tror ni? Vilka är kopplingarna mellan det amerikanska valet och börsen? Vem skall vinna? Kommentera gärna.

Mvh Charlie

1 kommentar:

Anonym sa...

Personligen hör varken Obama eller McCain till någon av mina favoriter. Jag gillar Ron Paul och hade gärna sett att han hade ställt upp. Han fick ju över 2% av rösterna i en delstad trots att han inte ställde upp hehe.

Blev rätt jämt till slut ändå, i alla fall om man ser till vad folket tyckte Obama fick runt 52 - 53% av rösterna.