06 november 2008

MyC4.com - mikrolån till Afrika

För några dagar sedan hörde jag talas om en ganska intressant webbtjänst. Tjänsten heter MyC4.com och är en plattform som gör det möjligt för personer att låna ut pengar till entreprenörer i tredje världen, så kallade mikrolån. Räntan på lånet avgör man själv. Om man däremot begär för hög ränta finns det naturligtvis en risk att man inte får låna ut pengarna eftersom någon annan kan bjuda under eller att entreprenören inte vill låna pengar på grund av att räntan är för hög. Man kan alltså likna processen vid en budgivning.

Enligt hemsidan är återbetalningsnivån runt 90%, vilket är ganska bra med tanke på att snitträntan är runt 12%. Om man räknar in kreditförluster så blir inte ränta så hög faktiskt. Det blir endast 0,8% om jag har räknat rätt. Jag har räknat så här:

Antag att man lånar ut 10 EUR till 10 olika projekt till en ränta på 12%. Ett av projekten går i stöpet, medan de andra betalas tillbaka med ränta. Detta ger 9*11,2 EUR - 10 EUR = 100,80 EUR, alltså 0,8% i ränta.

Man skall alltså inte se tjänsten som en möjlighet att tjäna pengar utan som ett sätt att göra det möjligt för en entreprenör i tredje världen att ta sin verksamhet till en nästa nivå. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att sätta av lite pengar även om tjänsten inte kvalar in ett av de bästa investeringsalternativen. Den främsta anledningen till att jag är intresserad är att jag tycker att det skulle vara intressant att se vad som händer med pengarna.

Är det någon som har provat tjänsten eller någon liknande tjänst?

mvh Charlie

7 kommentarer:

Anders sa...

Hej Charlie,
Vi har provat ngt liknande via Kiva (http://www.kiva.org/). Man valjer ut projekt eller entreprenor som man vill stotta. Totalt har vi satsat 100 dollar och har precis fatt tillbaka allt. Lantagaren lanar rantefritt. Kul att kunna hjalpa fattiga entreprenorer. Nu skall vi aterinvestera pengarna. Som vanligt galler - lagg inte alla agg i samma korg.

Anonym sa...

kiva.org är nog bättre.. jag lägger pengar aktivt på båda.. myc4 mest som ett test för att se hur det ´kan hävda sig mot kiva..

Det jag inte gillar med myc4 är att de tar rejält mycket i avgift själva på varje lån.. dessutom går pengar till de som hanterar lånet på plats i landet.. dvs.. jag sålde ett lån för 8 % till en entreprenör där nere, myc4 tar 2% och administratören tar 2% till..

Om jag säger så här.. jag skulle mycket hellre äga myc4 för det är riktigt lönsamt.

Jag kommer att låta de lån jag har på myc4 att gå (hehe.. har inget val) sen kommer jag att flytta alla de pengarna till kiva som är RIKTIG välgörenhet och dessutom verkar det vara proffisgare skött...

Jag rekar alltså kiva.. helt enkelt för att det inte finns några mellanhänder.. INGEN tjänar på det.. inte du.. inte kiva själva.. inte de som handhar lånet.. förhoppningsvis så tjänar världen på att personen i fråga kan skapa sin egen försörjning.

Ju mer jag har tänkt på det här desto mer övertygad blir jag om att det är den enda sortens välgörenhet som fungerar.

skit i alla jävla mångmiljon industrier som bara plockar pengar åt sig själv.. nu senast fick jag rätt om rosa bandet också.. sveriges älsklings stiftelse är också korrupt och knycker åt sig en massa procent..

usch.. nu blir jag förbannad.. dax att sluta.. :) kiva rockar!!

Charlie sa...

Hej!

Intressanta kommentarer. Jag är faktiskt lite kluven till kommentarerna kring vinstintresse. Å ena sidan kan jag hålla med om att det är synd att pengar skall försvinna på vägen, men å andra sidan så tror jag att det är en poäng att inte göra det till ren och skär bidragsverksamhet. Annorlunda uttryckt, antingen ser man det som att man ger pengar till de som har de sämre ställt så att de skall kunna bygga upp ett väl fungerande samhäller, eller så ser man det som ren och skär marknadsekonomi där man med hjälp av internet gör det överhuvudtaget möjligt för personer att få låna pengar. Jag tror att det är ganska viktigt att hålla isär dessa frågor.

Anledningen till att jag tror att det är bra att hålla isär dessa frågor är att i det första fallet, när man ser det som bidrag, är att man vänder sig till en annan målgrupp, exempelvis flykringar som inte har mat för dagen. De skall få mat för att överleva. Den andra gruppen har det egentligen inte så svårt ställt. De har en verksamhet som de vill utveckla. De skall få möjlighet att låna pengar precis som alla andra som driver företag.

Kiva verkar vara en bra aktör som ni skriver. Det känns som att de trots att deras verksamhet delvis bygger på gåvor (räntorna) lyckas nå fram och förändra.

Jag kanske skall prova Kiva. Vi får se. Det kan bli något för bloggen :)

Apropå en annan sak så skulle man egentligen kunna tillämpa samma sak inom Sverige. Unga entreprenörer inom CleanTech (miljöteknik) kanske också skulle kunna få räntefria lån från allmänheten? Vad tror ni?

Mvh Charlie

Anonym sa...

hej Charlie,
såg den här intressanta diskussionen och ville göra ett inlägg i debatten. Jag arbetar på MYC4, så tar det för vad är.

den stora skillanden mellan MYC4 och Kiva är att det lånar ut till helt olika företagsgrupper. Kiva bygger som en NGO på att låna ut microlån till uppstartsföretag eller grupper, tex kvinnor. små små belopp där lånetagaren betalar en ränta men du som utlånare inte får någon avkastning, utan av kastningen stannar hos microinstitionen som lånar ut kiva lånet.

MYC4 låner ut till etablerade företag med några anställda, företag som inte kan få tex kiva lån eller lån hos mikroinstitiotionerna och inte heller vända sig till bankerna för att de inte är kreditvärdiga. Lånetagaren betalar även här en ränta och eftersom vi har färre mellanhänder så får även lånegivaren en avkastning.

Jag har skrivit en liten texct om detta till lundskår, kolla gärna in den. http://www.utrikesperspektiv.se/2009/03/06/foredrag/kommer-obamas-change-att-na-afrika/

. sa...

Hej,

Tycker att idén med att låta personer själva jobba sig ur fattigdom är jätte bra!!

På min blogg kan du läsa mer om Mikrolån i Afrika.

http://smslan-fakta.blogspot.com/2009/07/mikrolan-i-afrika.html

Vill du ha mer information om konceptet med microlån i U-länder finns det mycket bra fakta och videoklipp med nobelpristagaren Muhammad Yunus på http://www.mikro-lån.se/microlan.html

Mycket inspirerade man!

Unknown sa...

Kort:
De pengar du lånar ut genom Kina går inte till den du ser på bilderna utan till lokala microfinansierings-institut som därefter lånar ut dina pengar tillsammans med andras pengar till olika Kiva mottagare till en ränta motsvarande 4-80%!

Lite längre:
Värt att notera är att du som lånar ut genom Kiva inte gör det direkt till låntagaren i fråga. Han/hon som vill låna pengar gör det direkt av en lokal microfinance-representant som också tar ut en ränta på motsvarande 4% till 80(!)% av låntagaren. Dina pengar förs över till den lokala microfinance-representanten och buntas ihop med pengar från alla andra som vill låna ut som du men dina pengar går alltså inte direkt till den person du ser på bilderna på Kivas hemsida. Den lokala representanten tjänar alltså pengar på ditt bidrag. Administrationsavgiften till Kiva kommer ovanpå allt detta.

Misstolka nu inte mitt inlägg som att jag inte gillar microfinansiering. Jag gillar verkligen idén med att vi hjälper människor till att få en chans på detta sätt. Vill bara att man ska vara medveten om att Kiva kanske inte är helt ärliga då de utger sig för att koppla samman dig och dina pengar med en specifik människa på andra sidan jorden.

Nu kommer ju pengarna till sin rätt ändå och många blir hjälpta MEN du ska veta att det finns mellanhänder som tjänar pengar (vilket jag tycker är OK men det borde framgå tydligare).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kiva_Microfunds

Unknown sa...

Kort:
De pengar du lånar ut genom Kina går inte till den du ser på bilderna utan till lokala microfinansierings-institut som därefter lånar ut dina pengar tillsammans med andras pengar till olika Kiva mottagare till en ränta motsvarande 4-80%!

Lite längre:
Värt att notera är att du som lånar ut genom Kiva inte gör det direkt till låntagaren i fråga. Han/hon som vill låna pengar gör det direkt av en lokal microfinance-representant som också tar ut en ränta på motsvarande 4% till 80(!)% av låntagaren. Dina pengar förs över till den lokala microfinance-representanten och buntas ihop med pengar från alla andra som vill låna ut som du men dina pengar går alltså inte direkt till den person du ser på bilderna på Kivas hemsida. Den lokala representanten tjänar alltså pengar på ditt bidrag. Administrationsavgiften till Kiva kommer ovanpå allt detta.

Misstolka nu inte mitt inlägg som att jag inte gillar microfinansiering. Jag gillar verkligen idén med att vi hjälper människor till att få en chans på detta sätt. Vill bara att man ska vara medveten om att Kiva kanske inte är helt ärliga då de utger sig för att koppla samman dig och dina pengar med en specifik människa på andra sidan jorden.

Nu kommer ju pengarna till sin rätt ändå och många blir hjälpta MEN du ska veta att det finns mellanhänder som tjänar pengar (vilket jag tycker är OK men det borde framgå tydligare).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kiva_Microfunds