02 oktober 2008

Lägre oljepris och starka kassor

Det har snackats lite om att oljepriset troligtvis kommer att sjunka en del den närmsta tiden som en reaktion på den svagare världskonjunkturen. Det känns inte helt osannolikt. Det blir inte mindre sannolikt när allt fler personer väljer att köra bilar som drar lite bensin, andelen vindkraftverk ökar etc. Med andra ord, efterfrågan på olja kommer troligtvis att minska en aning, vilket ytterligare kommer att få priset att sjunka.

Om det inte är helt säkert att oljepriset kommer att sticka ned den närmsta tiden så är det desto säkrare att vi går mot sämre tider. Många bolagsvärderingar är förhållandevis låga och tider som dessa är det inte fel att sitta på en stadd kassa.

För tillfället borde det alltså vara ganska intressant att titta på bolag som blir betjänta av ett lägre oljepris, vilket även kan tolkas som energipris, och som har så pass stabil ekonomi så att man kan ta marknadsandelar från konkurrenter i tider som dessa. Det finns säkert en del sådana bolag.

Ett sådant bolag som jag funderar på är SCA. Det är förvisso ett favoritbolag sedan tidigare, men ett lägre energipris skadar inte SCA och det finns tillgångar i form av skog. Jag tror att SCA kan vara ett intressant köp. Ett annat intressant bolag är Investor, som har cash sedan försäljningen av Scania-aktierna och de lär ha en tumme med banken också, vilket naturligtvis öppnar upp för affärer.

Resonerar jag rätt? Har jag missat något bolag?

mvh Charlie

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skall gå in i SSAB och NCC framöver båda har bra utdelning och fått mycket stryk
Köpte på min Industrivärden och HM i veckan även dessa kanon köpläge för den långsiktiga.

Tackar för en bra blogg har nyss börjat läsa kör på!!

Charlie sa...

Hej!

Kul att du gillar bloggen.

Jag kan inte så mycket om SSAB, men det kan mycket väl vara som du skriver att det är ett bra köp. SSAB fanns i min portfölj under 2005 och 2006, men de åkte till slut efter att jag börjat bli lite fundersam över vart stålpriserna skullle ta vägen. Idag har jag BE Group i portföljen, som iofs inte går att jämföra med SSAB rakt av, men iaf lite likt.

NCC är nog också ett intressant val även om det känns lite riskfyllt med byggbolag för tillgället. Jag har valt att ha Skanska i portföljen. Anledningen till det är att jag tror att Skanska är det byggbolag som bäst kan stå emot en lågkonjunktur.

Kom förresten ihåg att direktavkastning är färskvara. Det kan vara farligt att köpa aktier i nuläget genom att titta på historiska utdelningar, men det är säkert gammal skåpmat :)

mvh Charlie