15 september 2007

Låt Morningstar hålla dig informerad

Morningstar har en bra tjänst som jag använder för att hålla koll på mina PPM- och IPS-fonder, nämligen en e-mail-bevakningstjänst. Tjänsten funkar som så att man skapar en fondportfölj och därefter klickar i att man vill ha en uppdatering varje vecka via e-mail. Efter att man gjort detta så dimper det ner ett e-mail en gång i veckan som redovisar hur ens olika fonder utvecklar sig.

Jag tycker att detta är ett ganska bra sätt att hålla koll på sina fonder. Risken med PPM- respektive IPS-fonder är annars att man tappar intresset när det börjar gå sämre eller att man inte håller koll på dem när man har mycket annat att stå i.

Så det var dagens tips. Väl bekommen.

Är det någon som sitter på liknande tips? Jag har letat lite efter en tjänst som skickar e-mail när en aktiekurs går under en viss nivå, men jag har inte hittat någon sådan tjänst än. Om jag hade hittat en sådan tjänst hade jag kopplat den till min mobil.

mvh Charlie

4 kommentarer:

Köksbordskapitalisten sa...

Bra tips!

Charlie: "Är det någon som sitter på liknande tips? Jag har letat lite efter en tjänst som skickar e-mail när en aktiekurs går under en viss nivå, men jag har inte hittat någon sådan tjänst än. Om jag hade hittat en sådan tjänst hade jag kopplat den till min mobil."

Nordnet erbjuder den tjänsten kostnadsfritt till sina kunder. Jag skrev ihop en artikel som visar hur det går till.

Anonym sa...

går väl lika sanbbt och gå in på ppm och kolla?

Charlie sa...

Hej Köksbordskapitalisten!

Kul att du kommenterar. Jag har läst ditt inlägg och kan rekommendera det varmt. Kul att se att Nordnet är på hugget och erbjuder nya typer av funktioner.

mvh Charlie

Charlie sa...

Hej Annette!

Det är helt sant som du säger att man kan gå in och titta på sitt PPM-konto en gång i veckan. För min egen del så passar det mycket bättre att jag får informationen till mig per automatik. Om jag inte skulle få det skulle det ibland gå väldigt länge mellan gångerna som jag tittade på mina pensionsfonderna.

En annan anledning är att Morningstars veckorapport ger lite annan information. Jag är inte helt nöjd med den information som ges på PPM:s sida, men det är naturligtvis en smaksak vad man föredrar.

mvh Charlie