06 september 2007

Allt slit var inte förgäves :)

Detta inlägg är en direkt fortsättning på inlägget Mycket slit för ingenting som jag skrev för några dagar sedan. Jag och en kompis hade nämligen lagt ner en del tid på att försöka få ihop lite efterfrågad funktionalitet på ekonomibloggar.se. Efter att jag var klar trodde jag att mitt webbhotell satte käppar i hjulet för mig eftersom inte sidan visades på det sätt som jag ville. Så är inte fallet. Det är webbläsarna som sätter käppar i hjulet.

Den efterfrågade funktionaliteten var att datum och titel på det senaste inlägget skulle redovisas i samband med bilden av bloggen. Vi löste detta genom att sätta samman ett script som fångade upp denna information från de olika sidorna och presenterade denna på ekonomibloggar.se. Ett sådant här aktivt script är inte speciellt omtyckt av webbläsare, vilket gör att detta inte körs om man inte tillåter webbläsaren att göra detta. Det finns olika sätt att lösa detta på och det varierar lite beroende på vilken webbläsare man har. Huvudkontentan är dock att man skall godkänna att aktiva script körs för att denna nya funktionalitet skall kunna visas. Detta ändrar man vanligtvis under säkerhetsinställningarna.

Återigen tack för tipsen! Jag tar gärna emot fler.

Nu när detta är löst så skall jag ägna tid åt att lägga upp fler bloggar. Det finns en del på kö, vilket naturligtvis är kul.

mvh Charlie

Inga kommentarer: