08 april 2007

Konsekvenser av slopad fastighetsskatt

De senaste dagarna så har nyheten om att fastighetsskatten skall slopas fått ganska stort utrymme i media. I alla fall i den media som jag kommit i kontakt med, vilket i de flesta fall är någon typ av ekonomirelaterad tidning eller TV-program. I samband med att fastighetsskatten skall slopas så skall reavinstskatten för försäljning av fastigheter ändras. Kortfattat, som jag har förstått det, så skall man kompensera för det inkomstbortfall som slopandet av fastighetsskatten medför med ett förändrat reavinstsskattesystem.

Dessa ändringar kan få en del ganska intressanta effekter på marknaden. För det första så kommer man att elda på en bostadsmarknad som, i min mening snarare borde kylas av än att hettas upp, och för det andra så kommer det att bli svårare att göra en "bostadskarriär" eftersom reavinstskatten höjs från 20% till 30%. Det är möjligt att detta försvårande av att göra bostadskarriär kommer att kyla av marknaden något, men jag är samtidigt tveksam att det får någon större avkylande effekt.

Jag är väldigt kluven till att man tar bort fastighetsskatten just nu. Bostadsmarknaden behöver som jag ser det inte mer bränsle för tillfället, däremot så är jag inte principiellt emot att man tar bort fastighetsskatten (eller ersätter den med en kommunal avgift som det egentligen är fråga om), men jag tycker att tidpunkten kunde vara bättre vald. Dessutom finns det många andra skatter som jag hellre skulle se sänkta, t.ex. inkomstskatten.

Det har spekulerats i att många 40-talister kommer att sälja sin villa nu i höst på grund av de stundande regeländringarna. Jag tror att det mest är önsketankar från mäklare. Det tar tid att hitta en bra lägenhet och varför skulle 40-talister vilja bo i en lägenhet. Jag tror att många äldre uppskattar att bo i villa; inga grannar som skriker, trädgård och gott om tid till att fixa med trädgården och huset. Tyvärr, som spekulant hade jag gärna sett ett säljrace till hösten, men jag tror att det racet till stor del uteblir.

Jag läste förresten i en artikel att socialdemokraterna tänker återinföra fastighetsskatten om de kommer till makten. Risken är att det blir som med gymnasiebetygen, ett förbaskat ändrande hela tiden, vilket är sämre än både fastighetsskatt eller icke-fastighetsskatt. Nu var det iofs bara ett vallöfte, men i alla fall.

Inga kommentarer: