02 april 2007

Investor ut tillfälligt och TeliaSonera in igen

Jag satt tidigare på ganska många Investor-aktier som jag köpte för i snitt 162,50SEK. Eftersom avstämningsdagen har varit räknar jag med en utdelning på 4,50 SEK per aktie. Min intention när jag köpte aktierna var egentligen att äga dem över avstämningsdagen, och om möjligt, sälja dem efteråt med en liten vinst. Nu har jag iofs funderat en del på att behålla aktierna men efter att ha funderat lite till beslöt jag för att sälja hela innehavet igår för 165 SEK. Det blev med andra ord en ganska bra affär trots allt, men det är inte omöjligt alls att jag köper tillbaka dem igen, kanske inte lika många men en del i alla fall.

Samma dag, 30 mars, lyckades jag fiska upp TeliaSonera för 60,25 SEK. Det kändes som en bra affär med tanke på den stundande utdelningen (6SEK inklusive extrautdelning om jag inte är missinformerad). Jag har redan idag sett att aktien repat sig och att den nu ligger på 61,25 SEK, vilket inte är så dåligt.

Mina Readsoft-aktier har stått och stampat en tid nu och jag ligger ungefär +-0 på dem. Jag har funderat lite på att sälja, mest för att jag är rädd att de skall ta mycket stryk om det inleds en nedgång på börsen. Jag har liknande funderingar kring mina HiQ-aktier. De var ett dåligt köp från början och det verkar inte hända så mycket med dem. Det är möjligt att de åker ut, men jag har sålt för tidigt många gånger förr så jag skall försöka att ha lite is i magen. En aktie som jag borde behållt var mina Teleca-aktier. De har återhämtat sig riktigt fint, men gjort är gjort.

Om det fortsätter uppåt så tror jag att jag skall köpa på mig ytterligare några XACT Bear. Jag sade att jag iofs var fulladdad med sådana, men jag tror att det kan vara en god idé att ha några till. Den här sista posten kommer förmodligen att ligga ganska löst, dvs blir det en liten nedgång så ryker dem direkt, m a o förhoppningsvis en kortsiktig affär. Om börsen däremot går ner så funderar jag på att köpa tillbaka Investor. I nuläget har jag inne en köporder på 162,50 SEK, men den kan mycket väl ändras om förutsättningarna ändras. Förmodligen kommer jag inte att höja nivån.

mvh Charlie

Inga kommentarer: