16 november 2020

Scandic Hotels: Minskat ytterligare

Idag stack Scandic Hotels upp en del och jag valde att minska ytterligare. Även denna gång så landade försäljningspriset på ca 29 SEK. Anledningen till att jag säljer är att jag ligger väldigt tungt i aktien och jag tror att det kan bli ganska skakigt framöver. Det kan mycket väl vara fel, men jag tror att det kan komma en och annan besvikelse framöver och även med vaccin så kommer det att dröja till att någon form av normalläge återfinner sig.

Jag ligger efter dagens försäljning med ca 10% likvider och det känner jag mig ganska bekväm med faktiskt. Det kommer att dyka upp intressanta möjligheter framöver. Scandic Hotels kommer inte att bli vad jag hoppades att det skulle kunna bli. Min förhoppning, eller chansning om man så vill, var att det inte skulle bli en så allvarlig andra våg och att samhället skulle öppna upp nu under hösten, inte stänga ner igen som det tyvärr blivit. Sannolikt så kommer hela våren under 2021 att bli kämpig för hotell- och besöksnäringen. Man kan argumentera att mycket av det redan är inprisat i kursen och det är möjligt att det är sant, men jag är inte så säker att jag vill ligga alltför tungt viktad mot bolaget. Även efter dagens minskning så är innehavet mitt största innehav skall tilläggas.

Det finns en del aktier som jag är lite halvintresserad av att antingen öka i eller köpa nytt. En aktie som jag tror kan bli intressant är Doro. Om jag inte helt irrat bort mig i min analys så tror jag att man kan ha något intressant på gång. Det går nog att göra någonting riktigt bra med när det kommer till trygghetslarm. Jag tror att telefondelen kan få det fortsatt kämpigt och jag tror även att man gärna gjort sig av med denna del om tillfälle uppstår. Det är möjligt att jag har fel och det är möjligt att det finns andra planer, men det är vad jag tror. Transformationen till ett bolag som framförallt satsar på trygghetslarm kan bli stökig och om det visar sig att telefondelen går knackigt de närmsta kvartalen så kanske det kan sätta press på kursen. Eventuellt. Jag sitter redan med en del aktier och sannolikt kommer jag att ligga kvar och varken öka eller minska. Om det sticker ner kanske jag ökar dock.

En annan aktie som jag tror kan vara intressant att ha i portföljen är Thule. Jag har inte Thule i portföljen idag. När bolaget sattes på börsen så var jag med, men eftersom jag inte fick så många och eftersom kursen stack upp en del i början så valde jag att minska. Eventuellt hade jag tänkt annorlunda idag. Vad gäller Thules produkter så känner jag att jag har hygglig koll faktiskt. Det finns en del guldkorn och jag tror att man har en hel del bra grejer i portföljen. Det jag kan känna mig lite tveksam till är att man har väldigt mycket produkter, kanske för många. Det finns säkerligen en tanke bakom och jag antar att när det t ex kommer till väskorna så ser man inte bara till väskorna som sådana utan även till den varumärkesexponering som man får när många pendlare agerar reklampelare. Det spelar med andra ord inte så stor roll om man går plus-minus noll på väskorna sett isolerat för den stora vinsten är att varumärket exponeras. 

Det jag gillar med Thule är att man har väldigt starka positioner inom en rad nischer som utvecklas ganska starkt, t ex cykelhållare och takräcken. Det är, enligt min erfarenhet, förhållandevis bra kvalitet på Thule-produkter. Det finns säkert undantag och det finns säkert de som är av annan uppfattning, men överlag så tror jag att man står sig ganska bra mot konkurrenter när det kommer till kvalitet. Tack vare kvaliteten och varumäkeskännedomen så har man lyckats att etablera sig som ett high-end-märke. Det är möjligt att alla inte håller med om detta, men det är vad jag tror.

Tyvärr tycker jag att Thule handlas lite för högt för min smak. Det är naturligtvis så att kvalitet kostar, men det förhållandevis höga priset på aktierna gör att det är relativt höga förväntningar på bolaget. Om det blir en allmän nedgång i kombination med att Thule inte levererar enligt förväntan ett kvartal så kanske, kanske jag väljer att hoppa på. Det är inte säkert på något sätt.

Eftersom jag har en del realiserade vinster i min depå så kan det vara så att jag ger mig på att handla en del mindre bolag som jag tycker ser intressanta ut. Om det blir så kommer jag sannolikt inte att skriva om det på bloggen för att inte riskera att trampa fel. Nu tror jag iofs att mitt inflytande på kurser är ytterst begränsat även om det handlar om mindre bolag, men jag vet inte riktigt hur reglerna fungerar och jag tar det säkra före det osäkra.

Inga kommentarer: