01 februari 2019

JM, Stora Enso: Rapporter som lockade

Många rapporter har tagits emot med en initial nedgång följt av en återhämtning, så även Stora Enso idag. Efter att jag köpt så blev jag lite tveksam och tänkte att alla pengar kan väl ändå inte tryckas in i skogsbolag (mer än lite gran är väl OK, men inte allt) Med lite snabbt beslutsfattande så la jag in en säljorder några kronor upp och tänkte att om den säljordern trillar igenom så det helt OK och så blev det såg jag ett par timmar senare - daytrading by accident.

JM rapporterade också idag och det var på många sätt en OK rapport tycker jag. Allt beror så klart vad man har för förväntningar och jag tycker att JM till viss del har fått en del stryk på grund av att många andra bostadsutvecklare lever lite farligt, eller farligare än JM. Det finns absolut risker i JM och kursen skall vara låg. Det anser jag dock att den är och därmed att det kan vara köpvärt. Med tanke på att det kommer en utdelning på 12 SEK per aktie inom ungefär två månader så tror jag att det kan vara en OK investering. Det är inte superspännande och det kan absolut vara så att det kan bli aktuellt att minska eller helt lämna igen. Det som är lite intressant är att se hur övriga Sverige, eller icke-Stockholm eller vad man nu kallar det, utvecklas lite över förväntan. Det är ganska intressant tycker jag och på många sätt lovande att bolaget inte står och faller med Stockholmsmarknaden. Det jag också gillar är att det finns en hel del pågående projekt och en hel del mark som är värd en del. Det kan också bli så att det tas en del beslut om bostadspolitik och miljöpolitik som eventuellt kan direkt eller indirekt gynna JM. Ett dyrare elpris skulle exempelvis göra oisolerade direkteluppvärmda hus mindre intressanta. Jag skall försöka avsätta lite tid till att gå igenom JM lite mer noggrant.


Inga kommentarer: