23 december 2018

ework: konsulter och konsultmäklare

De senaste dagarna så har jag lyssnat både på Kvalitetsaktiepodden och SvD Börsplus. Om jag inte minns fel så gillar båda poddarna konsulter. Det är så klart på många sätt vettigt. De flesta storbolag använder konsulter för att kunna balansera resursbehov och, om man tittar på IT-konsulter, så finns det en stark underliggande efterfrågan på IT-tjänster och då fyller så klart IT-konsulter en funktion. Det finns dock en del moln på himlen som jag inte riktigt tas i beaktande:

- Förändrad arbetsrätt
Löfven och Lööf har förhandlat kring ändringar i arbetsrätten. Även om facken skriker högt (de har de betalt för att göra) så är det ändå ett faktum att frågan ligger på bordet och det går inte att säga att större förändringar i arbetsrätten är otänkbara, så som jag ser det. Om det är bra eller dåligt behöver man egentligen inte ta ställning till som investerare utan det räcker med att konstatera att det kanske kommer att bli förändringar (som medborgare får man så klart ta ställning politiskt).

Om det kommer att bli förändring i arbetsrätten så tror jag att det kommer att slå mot konsultbolagen. Idag är det förhållandevis dyrt att anställa i Sverige. Om det visar sig att personen som man anställde inte var rätt för tjänsten så blir det problem. Idag så väljer därför många att inte anställa utan att istället ta in konsulter. Det kan man så klart tycka vad man vill om, men om det blir enklare att avskeda eller lösa ut personer så kommer det att påverka konsultbolagen, allt annat lika. Man kan så klart fundera över hur stor roll arbetsrätten spelar när ett företag väljer mellan anställa eller att ta in konsulter, och man kan absolut ha olika åsikter. Om man skulle fråga konsultbolagen så hade man så klart lyft fram sin kompetens och inte pekat på arbetsrätten som en drivkraft, men den går inte att bortse ifrån som jag ser det.

Jag tror att en del IT-konsulter skulle kunna påverkas negativt om vi får en förändrad arbetsrätt i Sverige. Det gäller ännu mer för rena bemanningsföretag. Vinnarna på en förändrad arbetsrätt skulle kunna vara byggindustrin.

- Konsultmäklare och spetskonsulter
De bästa IT-konsulter som jag har stött på har kört egen låda. Det kan ha varit en slump, men faktum är att det har blivit enklare för riktigt duktiga konsulter att köra egen låda i och med framväxten av konsultmäklare som ework. Det finns så klart även exempel på det motsatta, men jag tror att framväxten av konsultmäklare gynnar riktiga duktiga konsulter som har ett bra kontaktnät. Istället för att gå via ett konsultbolag så går de direkt till kunden och fakturerar via ework.

Om det skulle bli sämre tider så finns det en risk, som jag ser det, att en del duktiga konsulter som idag går via konsultbolag kommer att gå via konsultmäklare istället. En sak som skulle kunna utlösa en sådan reaktion är om konsultbolagen förlorar kontraktet med en viss kund och där en spetskonsult gärna vill fortsätta att arbeta med kunden och kunden gärna fortsätter att arbeta med spetskonsulten.

- Utländska konsultbolag
Inom IT-sektorn och även inom andra sektorer så tror jag bara att vi har sett början av konkurrens från utländska bolag. Det finns säkert de som menar att det inte är något nytt, och det är det så klart inte, men om man jämför med hur många fler videomöten som man har för varje år så är det en tydlig trend, som jag ser det. Det blir allt lättare att ses för att prata med personer som sitter i andra delar av världen och det kommer att bli mer och mer vanligt. Det skiljer sig säkert inom olika branscher, men jag tror inte att man skall underskatta risken.

- Förbättrade verktyg
Det man ibland glömmer bort när det kommer till IT-sektorn är att mycket arbete som görs är inte så avancerat. I takt med att allt fler lösningar kommer att vara cloudbaserade så kommer det att behövas färre personer som byter ut servrar och liknande. Det kommer även att krävas färre personer som skriver om kod för att det skall fungerar med andra typer av plattformar i framtiden. Det kommer att tas fram bättre verktyg för den typen av konverteringar. Bättre verktyg kommer alltså att minska antalet timmar som krävs för mindre kvalificerat arbete, tror jag. Naturligtvis kan man kontra och säga att marknaden som helhet kommer att växa, och det är sant, men frågan är om inte bolagen själva kommer att vilja sitta på spetskompetensen, vilket då skulle kunna påverka konsultbolagen.

Överlag så tror jag inte att det är dumt att köpa konsultbolag. Det kommer att finnas en marknad under lång tid framöver. Det bolag som jag tycker känns mest intressant är dock ework. Konsultmäklare tror jag kan ha en ganska bra framtid.

Inga kommentarer: