13 december 2018

Byggmax: Ytterligare ökning

De pengar som gick in och ut i Trelleborg användes idag till att köpa Byggmax-aktier. Denna gång hade jag lite flyt och kursen tickade upp ganska bra efter att jag köpt. Jag köpte nämligen på morgonen och kursen tickade upp under dagen. Det kan dock svänga snabbt och om någon vill fortsätta att sälja och ingen står på köparsidan så kommer det att bära av nedåt igen.

Byggmax är ett stort innehav nu för min del och det innebär så klart en risk. Det är dock en risk som jag är väl medveten om. Min bedömning är att risken för att det skulle komma riktigt dåliga överraskningar är relativt låg. Sannolikt kommer omsättningen att ungefär komma in som förra året, kanske något bättre, men framförallt så tror jag att vinsten kommer att vara bättre än förra året. Det baserat jag på att jag inte tror att man kommer att ta några större omstruktureringskostnader under kvartalet. Det återstår så klart att se och ingenting är säkert. Så här stod det i 2017 års rapport:



Skogsaktier som SCA och Stora Enso tog en del stryk idag i samband med att Metsä Boards vinstvarnande. Vinstvarningen verkar vara kopplad både till interna och externa problem och det känns inte orimligt att det framförallt handlar om interna problem.Se länk:

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2018/12/13/skogsaktier-faller-pa-vinstvarning.html

Det verkar vara lite av en prime time för skogsprodukter för närvarande och det bör man så klart ta i beaktande när det kommer till nyckeltal. Det ser bra ut just nu, men det är å andra sidan med riktigt, riktigt bra förutsättningar. Jag tror att det kan bli sämre tider, men jag tror inte att det kommer att bli så mycket sämre som många verkar tro. Det återstår att se om det är rätt eller fel. (Jag har dock en känsla av att det blev lite mycket skogsaktier handlade för min del den senaste tiden.)

Inga kommentarer: