08 april 2017

Misslyckade och dåliga beslut

Det finns olika sätt att se på misslyckade affärer. Det finns de misslyckande affärerna där man köper en aktie som sedan går nedåt. Det senaste året har jag gjort ett par sådana affärer, t ex Fingerprint, HM och Tobii. En annan typ av affärer är de affärer där man går in för att sedan sälja för tidigt. Några sådana misslyckade affärer jag har gjort är Sportamore, Cellavision, AXIS, Nokia och SCA.

I det första fallet ser jag att orsaken till den misslyckade affären är ett misslyckat köpbeslut och i det andra fallet handlar det om ett misslyckat säljbeslut. När man pratar om misslyckade säljbeslut så hör man ibland att "man inte blir bankrutt på sådana affärer", vilket naturligtvis är sant men jag tycker faktiskt att man ska se dessa som misslyckade affärer och inte som mindre bra affärer. Anledningen till att jag tycker att man ska se det så är att om man inte utvärderar sitt handlande så blir det lätt att man behåller aktier som har utvecklats åt fel håll och säljer aktier för tidigt för att det känns bra att ta hem en vinst. Jag tror att det är högst mänskligt. Om man istället kan få till ett aktiehandlande där man tar bort innehav som inte utvecklas som man har tänkt sig ganska tidigt och behåller vinnare och låter dem lyfta ytterligare så kommer man förmodligen att vara mer lyckosam, tror jag.

Förutom att jag tycker att det är en bra idé att behålla vinnare och skippa förlorare så tycker jag att man ska skilja på misslyckade/lyckade beslut och dåliga/bra beslut. Ett misslyckat/lyckat beslut är ett beslut om uppfyller förväntningarna, tex att kursen går upp efter att man köper inom den tidsperioden som tänkt sig, och ett bra/dåligt beslut är ett beslut som vilar/inte vilar på de grunder som man har satt upp för sig själv. Ogenomtänkta beslut är generellt sett dåliga beslut. Det kan naturligtvis bli så att ett dåligt beslut blir ett lyckat beslut och vice versa, men det ser jag inga problem med. Dessa tankar är bland annat hämtade från en bok som heter "One good trade" som jag läste för ganska många år sedan.

Den senaste tiden så har jag gjort en hel del dåliga beslut. En del av dem har blivit lyckade, t ex blev mitt beslut att köpa Ericsson ett lyckat beslut. Om beslutet att sälja Ericsson blev ett lyckat beslut återstår att se. (Beslutet att sälja Ericsson var egentligen ett dåligt beslut också, men eftersom jag insåg att mitt köpbeslut var ett dåligt beslut övertygade jag mig själv att det snarare handlade om att häva ett dåligt beslut än att göra ännu ett dåligt beslut och jag lyckades övertyga mig själv, men insåg när beslutet väl var gjort var beslutet hörde hemma - bland de dåliga.) I kategorin dåliga beslut som blev misslyckade beslut så var mina beslut att köpa Fingerprint, Tobii och HM dåliga beslut som utvecklats till misslyckade beslut.

I fallet med Fingerprint så trodde jag att Fingerprints försäljning skulle minska, men inte fullt lika mycket som den har gjort. Jag trodde också att blankningarna hade tryckt ned kursen väl lågt och jag trodde att användandet fingeravtryckssensorer skulle öka, samt att jag trodde att Fingerprint skulle kunna försvara sin marknadsandel bättre än man lyckats med. Jag var inte helt bekväm med all turbulens kring ägare och ledning, men jag tänkte att det kanske var något man skulle kunna leva med. Jag blev också förblindad av nyckeltalen. Det såg billigt ut. Jag gick in strax över 60 SEK. Vid 47 SEK sålde jag drygt hälften och nu sitter jag med liten post kvar. Lyckligtvis gick jag inte in alltför tungt och förlusten är hanterbar, men det var ett misslyckat beslut att köpa. I efterhand tycker jag även att det var ett dåligt beslut. Det fanns varningsklockar som jag borde ha sett. Det fanns tveksamheter kring ledning och ägare som jag borde ha fångat upp.

I fallet med Tobii så var det också ett dåligt beslut som utvecklades till misslyckat beslut. Tyvärr måste jag säga att beslutet att köpa Tobii var sämre än beslutet att köpa Fingerprint. I fallet med Fingerprint så funderade jag en del innan jag köpte, medan i fallet med Tobii så gick det ganska snabbt. Att jag köpte Tobii berodde på att jag tror att ögonstyrning på olika sätt kommer att leta sig in i olika typer av apparater som vi använder. Jag ser framför mig att persondatorer och mobiltelefoner ganska snart kommer att utnyttja ögonstyrning på olika sätt, framförallt persondatorer, och jag tror att det kommer att gå snabbare än vad många tror. VR är absolut en intressant applikation, men jag tror att det finns många andra intressanta applikationer, tex bilar och andra fordon. Förutom att jag tror på tekniken så tyckte jag att det verkade som att det var läge att fånga upp aktien efter att man gjort en nyemission. Jag gick in runt 64 SEK och i dagsläget är kursen strax över 50 SEK. Många har lämnat aktien eftersom man har skjutit fram tiden för när man ska visa vinst. Det är förmodligen rätt resonerat från Tobii att satsa stenhårt på teknikutveckling istället för att visa vinst, men det ökar naturligtvis risken i aktien. Förmodligen kommer jag att ligga kvar med mina Tobii-aktier till dess att jag blir överbevisad att Tobiis teknik inte är framtiden. Det som är lurigt är att om det nu relativt snart blir en stor marknad för Tobiis produkter är det väldigt svårt att utifrån bedöma om det kommer att bli Tobii eller någon annan som kommer att ta stora marknadsandelar. Även om jag tycker att Tobii är intressant som bolag så borde jag inte hastat in i aktien som jag gjorde utan istället så skulle jag väntat till kursen stabiliserade sig. Jag fångade en fallande kniv och det var dumt.

Det tredje dåliga beslutet som jag har gjort är att köpa HM. I fallet med HM så handlar det om att jag gått och blivit kursblind och att jag stirrat för mycket på vad andra gör. Jag har skrivit det tidigare - jag är tveksam till om HM kommer att fortsätta sitt segertåg på samma sätt som man har gjort de senaste decennierna. Dels så möbleras kartan om med nya aktörer på nätet, dels så har HM gjort en del missar den senaste tiden och man har inte samma status som man tidigare haft (tycker jag), dels så har man en modell som åtminstone till viss del bygger på att konsumenter handlar kvantitet istället för kvalitet, dels så har man en modell som till viss del som bygger på att man kan producera billigt i vissa delar av världen och sälja dyrt i andra delar av världen. Jag tror att världen utvecklas i en riktning som inte bara är att till HMs fördel och jag tror att det är en anledning till att resultaten inte överraskar uppåt. HM är fortfarande ett fint bolag och vad man har gjort är beundransvärt, men ser man framåt så tror jag att det kan bli tufft. Trots att jag är tveksam så har jag den senaste tiden köpt HM. Mina tankar har varit att HM säkert är medveten om vilka deras problem är och att man jobbar för att lösa dessa, och att det eventuellt kan komma nyheter som får kursen att hoppa upp. Jag borde inte handlat mot vad jag tror kommer att ske i framtiden. Det var dumt. Det är möjligt att HMs kurs kommer att vända uppåt om ett tag och att man snart kan sälja runt 240-250 SEK. Om det blir så kan det mycket väl bli så att jag säljer.

Ett beslut som jag är väldigt nöjd med är Axfood. Kursen ligger nog ungefär oförändrad jämfört med vad jag köpt för (inräknat utdelningen), men jag är nöjd med min analys av vad som kan tänkas hända med Axfood. Det gläder mig mycket att man satsar så offensivt som man gör på e-handel och jag tror att 2018 kan bli ett riktigt intressant år. 2017 kommer nog att vara ett OK år där man lägger mycket kraft på att bygga upp sin näthandel.  

2 kommentarer:

Knut Karlsson sa...

Jag har också satsat på Tobii, tyvärr har jag hört samma snack de senaste 10 åren, att man står inför ett genombrott som kommer att ändra teknikanvändning i hela värden. Det verkar dock som Tobii inte är förmögen till detta "genombrott".
Knutte

Charlie sa...

Det är möjligt att du har rätt, men jag tror att tekniken har en framtid och det tar ofta lång tid. Fingeravtrycksläsare hörde jag diskuteras i 20 år innan de på allvar letade sig in i vardagen för många människor. Det behöver inte vara på samma sätt med ögonstyrning/ögonföljning, men jag tror det.

Det som får mig att tveka är att kursen faller ganska dramatiskt och det kan naturligtvis bero på att någon har bättre uppfattning om vad det rätta värdet är.