13 februari 2017

Telia: SvD Börsplus säger köp

Jag scrollade igenom mitt twitter-flöde idag och hittade en länk till SvD Börsplus där det utlovades en text om Telia. Som Telia-aktieägare så är man ganska van vid att höra att aktien som man valt att lägga i portföljen inte är något att ha. Det är låg tillväxt, bistra framtidsutsikter, mutaffärer och Uppdrag Gransknings-reportage någon gång om året som gnuggar in att Telia är ett dåligt ondskefullt företag. Naturligtvis är det en hel del som inte gått rätt till i Telia. Om det är unikt för Telia eller inte spelar mindre roll, har man gjort fel så har man. Detta är dock känt och som jag ser det inprisat i kursen.

Peter Benson, som jag tycker är värd att lyssna på och som är grundare av SvD Börsplus, har tidigare tyckt att Telia varit ett dåligt aktieval. Han var en av de som lyfte fram Muddy Waters-rapporten och nu med facit i hand så hade han rätt. Telia backade från de 45 SEK (eller vad kursen nu stod i) när Muddy Waters attackerade. Om jag inte minns fel så tyckte Muddy Waters att en kurs på 29 SEK var motiverad. Om det var med eller utan utdelningen på 3 SEK under förra året vet jag inte riktigt, men i sammanhanget så är det mindre relevant.

De 12,5 miljarderna som avsatts för att betala bötesbelopp i USA och Nederländerna tror jag kommer att räcka bra. Min förhoppning är att man kommer att kunna komma fram till en lösning som landar under de 12.5 mijarderna, men inte med mycket. Egentligen har jag inte så mycket koll på vad som är rimligt, men om man tittar på vad andra fall har slutat på och jämför med de först kommunicerade siffrorna så får jag intrycket att det slutliga beloppet ofta är lägre än de först kommunicerade uppgifterna. Stämmer det även i Telias fall? Återstår att se. Om jag inte har missförstått så tillkommer det dessutom bötesbelopp att betala i Sverige, men det kommer nog inte att handla om miljardbelopp. Vad gäller den senaste diskussionen om Nepal så tror jag inte att det kommer att leda till ytterligare böter för Telia. Jag förutsätter att man har sålt NCell och att det är ett avslutat kapitel för Telia.

SvD Börsplus tycker att nuvarande börsvärde avspeglar den nordiska verksamheten och att det på sikt kan delas ut ca 10 SEK per aktie för de euroasiska delarna. Det är en ganska ordentlig kursändring som jag ser det. Min bild var att Peter Bension och SvD Börsplus var negativa till Telia och att man skulle hålla sig undan aktien till att idag sätta köp på aktien. Det är inte fel att ändra sig och aktien handlas på betydligt lägre nivåer idag jämfört med när SvD Börsplus, åtminstone Peter Benson, uttalade sig i negativa termer om Telia.

Jag blev glad över att läsa SvD Börsplus sätter köp på aktien. Det kommer nog inte att göra underverk för kursen, men det känns inte otroligt att det finns aktörer som börjar lura på att det kanske är en bra sak att ligga i Telia den dagen som en lösning för de euroasiska verksamheterna. För min del skulle det kännas bra om Telia började arbeta sig uppåt. Min föhoppning är att Telia kan bli ett bra contrarian-case som t ex att köpa SCA när hygienbolaget värderas som ett trist skogsbolag, att köpa Holmen när diskussionen att ingen kommer någonsin att köpa en papperstidning i framtiden gick som hetast, att köpa Nokia när mobiltelefondelen ansågs vara hopplöst förlorad och de andra delarna utan större hopp, att köpa Swedbank eller SEB när baltkrisen var som värst och så vidare. I de fallen när jag var med på något av de ovan nämnda exemplen så sålde jag alldeles för tidigt. Om Telia kommer att lyfta så finns det risk att jag kommer att upprepa det misstaget. Anledningen är att jag inte ser någon enorm uppsida i aktien, i alla fall just nu.

Inga kommentarer: