13 oktober 2016

Om aktiepoddar

Det är en intressant tid som vi lever i. Utvecklingen går väldigt fort och jag tror att många som lever idag inte riktigt förstår hur mycket som händer för tillfället. Internet är bara drygt 20 år och nya fenomen uppstår hela tiden i bakvattnet av att kommunikationsdammluckor öppnats och det kommer att fortsätta under förmodligen ganska lång tid framöver. En sak som har förändrats i grunden är hur vi konsumerar information. Radio och TV är inte lika viktigt längre och har för många mer eller mindre ersatts med poddar och diverse play-tjänster (eller vad man brukar kalla det), tex Netflix.

Även om det är lätt att förundras över hur världen förändras i stort så tänkte jag ägna lite tid åt börspoddar, ekonomipoddar, aktiepoddar eller vad man nu vill kalla poddar om sparande, ekonomi och aktier, för jag tycker att det är ett intressant fenomen och jag tror att det kommer att hända mycket under den närmsta tiden. Det går att se en del paralleller med när aktiebloggar kom igång för cirka tio år sedan, tycker jag.

Det finns mǻnga poddar som är bra, men jag tror mycket kommer att hända med poddar den närmsta tiden. En hel del av poddarna tycker jag har en hel del "nybyggarsjuka", dvs man vet inte riktigt hur man gör så man bara kör och ser hur det går. Det är inte konstigt, men jag tror att de poddgängen som hittar en bra struktur kommer att vinna alltfler lyssnare och, än viktigare, de kommer att vinna alltfler lyssnare som inte ser någon anledning att lyssna på någon annan nästan lika bra podd. Jag antar nämligen att många av de mest populära poddarna har mer eller mindre samma lyssnare idag. Det är en hypotes. Jag kan ha fel, men det är vad jag tror är fallet idag, men jag är inte så säker på att det kommer att fortsätta vara så.

Några av de bästa poddavsnitten som jag har lyssnat på är de som har en röd tråd och som är välplanerade. Jag har lyssnat på intressanta och långa avsnitt om tex hur oljepris samspelar med oljeutvinning i USA mm. De avsnitten måste ha tagit en hel del tid att förbereda, men resultatet blir också bra. Förmodligen och förhoppningsvis så värderar lyssnarna sin egen tid högt och har inte tid att lyssna på osammanhängande ointressant svammel, frågor som har besvarats flera gånger förut mm. (Peter Benson rekommenderade en gång när han skulle ge ett spartips att lyssna på poddar på 150%) Jag får intrycket av att man inte tycker att man behöver förbereda sig så mycket och ibland hör man att man har väldigt mycket annat att stå i. Det är dumt att säga något sådant. Att sitta i möte med flera tusen kunder i många fall och säga att man har bättre saker för sig tyder på att man inte riktigt har fullt koll på vad man ska fokusera på. Jag säger inte att alla skall ha en podd och att inget annat är viktigt, men att säga eller antyda i poddsändning att man har mycket annat viktigare att stå i då gör man ett misstag. Då är det bättre att inte ha någon podd. Om man gör något så gör man det ordentligt, tycker jag.

Förutom att många poddpratare inte verkar förberedda, inte verkar förstå att man ska leverera värde istället för 30-40 minuter prat och inte verkar ha problem med att säga att man har annat viktigare för sig så verkar många poddpratare tro att de som personer är väldigt viktiga istället för informationen som de levererar. Det är absolut så att personerna är viktiga, men många av de som lyssnar på finanspoddar är inte intresserade av personerna bakom poddarna i sig utan informationen som presenteras. Det finns en del poddar som levererar nya intressanta infallsvinklar och som drivs av personer som mer eller mindre var okända när poddarna startades och som har utvecklats riktigt, riktigt bra, medan det finns poddar som drivs av etablerade företag eller kanaler som inte alls lyckats i samma utsträckning.

Det säger en del om hur tufft det kan vara när förutsättningarna på en marknad ändras.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Aktiepodden var både underhållande o info rik på "Mårders" tid. De senaste avsnitten jag tagit del av är mest internt flams och ett tydligt exempel på det du anger, att man saknar lyssnarfocus. Knutte

Anonym sa...

Vilka poddar tycker du personligen verkar vara vettigast/bäst?

Charlie sa...

Jag gillar bäst Börspodden. John och Johan är förberedda, håller en bra avvägning mellan trams och allvar, bra tempo, inga lyssnarfrågor som är ointressanta, egen syn på saker och ting och inte bara tråkig upprepning av vad andra sagt eller icke-uttalanden mm. Gillar också det faktum att två okända killar med mikrofon och dator har sopat banan med samtliga ekonomijournalister i ekonomipoddnischen.

Anonym sa...

Du har så rätt. Men hellre fler så man kan välja än få så man inte kan välja.

Okej, eftersom man säljer mer i en butik på att ha fler tomatburkar framme, när kunden se mer så köper man mer, så släpper varje företag eller institution självklart så många podcasts de hinner. De är inte dumma på så sätt. Jag tror inte att de själva vill ge ut podcasts i den mängd de gör. Titta på Aktiespararna bara... Där är det rentav pinsamt.

Charlie sa...

Jag håller med dig till viss del. Det är en möjlighet till marknadsföring, men också en risk. Om man levererar en undermålig produkt så kan det skada trovärdigheten ganska ordentligt - ungefär som att Mutti skulle leverera en passerad tomatsås med stora bitar av skal.

Det som förvånar mig är att inte fler företag ser till att lägga mer tid på att leverera en bra produkt. Det är många som lyssnar som är relativt unga och kommer att vara potentiella kunder under lång tid framöver, det är många som förmodligen har det förhållandevis gott ställt och det är förmodligen ganska många som på ett eller annat sätt influerar andra - vid fikabordet på jobbet, när man pratar med släkt och vänner, bloggar mm.

Det är också lite märkligt att alla tar mer eller mindre avstamp från samma punkt, dvs veckovisa podcasts. Om jag skulle startat en podcast så hade jag sett till att hitta en annan vinkling, tex 10 minuters-avsnitt som behandlade en specifik bransch relativt ingående (ett sådant avsnitt hade haft ganska lång hållbarhet) eller sammanfattningar vid 7:00 om nyhetsläget så att man kan lyssna i bilen eller på tåget till jobbet. Det finns liknande, men inte vad jag vet som svenska podcasts.