27 oktober 2016

Hövding: Q4-rapporten svagare än väntat

Jag äger inte längre Hövding-aktier utan gjorde mig av med dem strax under 24 SEK när jag tyckte att effekten av den virala videon blev väl häftig. Även om jag inte äger aktier så tycker jag att det är intressant att följa bolaget.
För ett par dagar sedan så släppte man sina Q4-siffror (juni-augusti). Mitt intryck är att det är en svag rapport. Man växer och säljer 21% fler hjälmar än man gjorde motsvarande kvartal förra året, vilket innebär 4444 hjälmar, och det kan man ju tycka är bra och det är det kanske, men inte tillräckligt bra som jag ser det. 
Om man tittar på hur många Hövdingar man sålt under de senaste kvartalen så hittar man följande:
2014/20152015/2016
Q114404241195%
Q212723502175%
Q33317544364%
Q43661

969013186
(Q1: september-november, Q2: december-februari, Q3: mars-maj, Q4: juni-augusti)

Att försäljningen hoppade upp mellan Q2 och Q3 2014/2015 var förmodligen en effekt av att man kom med en ny generation och att en del väntat med att köpa till att denna kom. Någon hockeyklubba har det dock inte riktigt blivit som jag ser det. Det är möjligt att jag fäster för mycket vikt vid enskilda kvartal, men jag hade gärna sett att man landat på över 5500 hjälmar under kvartalet för att jag skulle vara övertygad om att tillväxten kommer att hålla i sig. Tyvärr ser jag den relativt svaga kvartalet som ett tecken på att marknaden inte är så himla stor.
Jag gillar verkligen produkten och använder den själv varje dag, men jag skulle vilja se tydliga tecken på att man snabbt kan nå volymer så att man kan visa vinst och det gör jag inte. Eftersom risken att det kommer att ta lång tid innan man visar vinst är relativt hög så tycker jag att värderingen känns hög. Om aktien skulle handlas under 20 SEK igen så kanske jag hade att övervägt att köpa, men det känns hypotetiskt i nuläget.

Inga kommentarer: