26 april 2011

SCA - påfyllning

SCA rapporterar på fredag och det kommer inte att vara klang och jubelsång. Det är känt, inprisat och kompenserat i kursen. Förklaringarna är att kronan är stark och råvarupriserna har klättrat. Kimberlay Clarke släppte sin rapport härom dagen och slutsatserna man kan dra av den är att det är tuffa tider, men, som sagt, det är välkänt.

Eftersom SCA är ett välskött bolag som säljer till stor del konjunkturokänsliga produkter och har dolda värden i form av skog och varumärken samt att delarna inom företag är värda mer var för sig än tillsammans så tyckte jag att det var läge att slå till idag. Aktierna trillade in för 94,55 SEK och SCA är numer mitt näststörsta innehav (Tele2 är nummer ett och är dubbelt så stort som SCA-innehavet).

Jag har en del torr ammunition (pengar stående) som jag skulle kunna använda för ytterligare köp, men jag är lite tveksam. SCA har problem och värderas därefter. Det finns ingen direkt trigger som skulle kunna få bolagets värdering att sticka upp snabbt. En sådan skulle vara att man bestämt sig för att sälja förpackningsverksamheten, men det tror jag inte att man kommer att göra inom den närmsta tiden.

Min slutsats är att SCA handlas till ett bra pris, men givet att villkoren är tuffa för bolaget för närvarande och att jag redan har en hel del aktier gör att jag troligen inte kommer att satsa mer pengar. Å andra sidan så tycker jag att SCA, möjligen tillsammans med Telia Sonera, är ett av de mest prisvärda bolaget för tillfället.

Inga kommentarer: