10 november 2010

Statoil Fuel & Retail - Gabriel Mellqvist gillar inte mackar

Jag ögnade snabbt igenom Gabriel "Börsrådet" Mellqvists artikel om Statoil Fuel & Retail (SFR) i lilleputt-Sveriges enda dagliga affärsblaska. Gabriel tyckte inte att SFR var något att ha. Bilister tankar inte lika mycket som tidigare på grund av att dagens bilar drar mindre bensin (Jag gissar Volvo-reklamen gjort intryck på den gode Gabriel). Vidare så finns det fler livsmedelbutiker med generösa öppettider, vilket påverkar försäljningen i mackarna som är kända för att vara öppna i princip alltid (Jag gissar att Gabriel bor i centrala Stockholm och att han har en 7 Eleven runt hörnet). Dessutom så tyckte han att det var för dålig tillväxt i bolaget. Den tillväxt som syns beror på att SFR köpte Jet i Sverige. SFR knoppades av för att få växa fritt.

Eftersom SFR stack upp från 42 NOK, då jag köpte, till ungefär 49 NOK på bara några dagar så gillar jag företaget. Det fanns en del anledningar till att jag köpte. För det första så tyckte jag att snittvärderingen på 5,5 MNOK per bensinstation var rätt OK. Detta är inte längre fallet, men var fallet när kursen stod i 42 NOK. För det andra så trodde jag att Statoil sett till att en och annan bank skulle hjälpa till att få fart på kursen i samband med introduktionen. Det skulle inte se så kul ut om kursen halverades de första handelsdagarna och detta trodde jag att Statoil sett till så att det inte skulle ske, alltså begränsad nedsida.

Jag blev ganska positivt överraskad av deras Q3-rapport. Presentationen finns att se på SFRs hemsida. Resultatet för de nio första månaderna landade på 4,2 NOK per aktie alltså lågt räknat P/E 10 vid en kurs på drygt 50 NOK. Bolaget tjänar med andra ord pengar, vilket inte är en nackdel.

Är då mackar ett utdöende fenomen? Kommer morgondagens bilar att säljas med full tank och skrotas när tanken är tom? Nej, naturligtvis inte. Om vi skall ställa om till elbilar, etanolbilar, gasbilar etc så kommer det förmodligen att tankas oftare snarare än mer sällan. Det kommer att bli dyrare för mackarna att tillhandahålla hela spektrat av drivmedel, men tankstationer kommer att behövas. Basta. Affären finns där även imorgon.

Gabriel anmärkte på att det inte byggs nya mackar utan att det snarare stängs ner mackar. Det må så vara, men ingen anledning till att inte köpa SFR. Tillväxten inom SFR finns att hitta i öst. Polen står närmst på tur. En marknad med 40 miljoner invånare med en inte fullt så utvecklad "mackkultur" som i Skandinavien (dvs det finns fortfarande frifräsare). Baltikum är en annan marknad som man redan finns på och som man vill öka satsningen på. Att resultatet hittills har varit klent är ett svagt argument. SFR som en del av Statoil hade inte mandat att satsa stenhårt på tillväxt i dessa länder med relativt klent resultat som följd. Detta var alltså en anledning till att man bröt ut delen såvitt jag förstår.

Sist men inte minst, det som får mina pupiller att förvandlas till dollartecken. SFR har någonting som de kallar "micro markets", vilket starkt förenklat innebär att man tar betalt vad kunden är beredd att betala. Om du bor i en dyr förort så betalar du mycket och om du bor på andra sidan vägen i ett omysigt miljonprogram så betalar du mindre. Eftersom väldigt få direktörer letar sig ut bland kreti poch pleti så funkar modellen. Detta är rätt sätt att maximera intäkter på. Norge är exempelvis uppdelat i 300 "micro markets". Kontroll på prissättning brukar vara en väldigt viktig faktor för lönsamma bolag.

Det skall bli intressant att se hur det går framöver för företaget. Aktien är nog inte fullt lika köpvärd idag som den var för ett par dagar sedan, men det skulle inte förvåna mig jättemycket om kursen inom en månad har varit uppe och i alla fall nosat på 55 NOK. En analys som tittar närmre på siffrorna som SFR lämnade i samband med Q3-rapporten kanske kan skrämma upp kursen ännu mer.

Så - vad säger ni?

Charlie

Inga kommentarer: