23 november 2010

Orolig för skuldkrisen

Jag funderar på att minska min exponering mot aktiemarknaden, dvs sälja en del av mina aktier. Anledningen är inte helt förvånande skuldkrisen som briserar i Euro-området. Idag kan man läsa i flera artiklar att det inte är Irland som är det stora orosmolnet även om det är irländarna som i dagarna fått ropa på hjälp. Det stora orosmolnet är Spanien som tros stå på tur efter Portugal. Spanien är en av Europas största ekonomier och en skuldkris skulle få rejäla konsekvenser.

Om det nu visar sig att Spanien inte kan klara ut sina problem så tror jag att marknaderna kommer att reagera med panik. Bolånekraschen i USA var ingen överraskning. Det fanns orostecken liknande de som nu syns hos Spanien, men det var först när bubblan sprack som marknaden reagerade då kraftigt. Det finns ett ordstäv som säger att om man skall drabbas av panik så skall man göra det först av alla - klokt, men svårt att uppfylla.

Förutom att kreditkrisen med största säkerhet kommer att följas av en skuldkris så finns det ingen som vet omfattningen av en sådan skuldkris. Många ekonomer, bland annat Henrik Mittelman på SEB, bedömer risken för en dubbeldipp som väldigt liten, rent ut av "mikroskopisk" om jag kommer ihåg rätt. Jag är inte lika säker och jag tror att många som sitter med stora portföljer är förberedda på att det kan hända saker snabbt om det visar sig att Spanien kastar in handduken.

Optimisterna, till vilka även Peter Malmqvist bör räknas, anser att svenska börsföretag är i fin form och levererar som aldrig förr - eller åtminstone väldigt bra. De tuffa tiderna under 2008-2009 är förbi och nu strömmar ordrarna in igen. Det verkar ju bra, men det finns två stora men. För det första så stod väldigt många branscher helt still under kreditkrisen vilket fick till följd att en efterfrågepuckel byggdes upp - en puckel som håller på att betas av nu och snart är avbetad. För det andra så är Kina en allt viktigare marknad för många svenska företag. Att göra affärer med Kina är inte som att göra affärer med andra länder. Det är ett stort land och befolkningen är enorm, men det är samtidigt ett land där staten äger all mark, inklusive den mark där svenska företag har sina fabriker. Kina vill bygga upp en egen industri och om det inte längre passar med att ha svenska företag i krokarna så kan situationen ändras på nolltid. När man extrapolerar svenska företags omsättningar och vinster tar man inte hänsyn till någon av dessa två faktorer, vilket kan vara ödesdigert även om det kan vara helt riktigt också.

Kort sagt så tror jag att risken för en korrigering nedåt är betydligt större än fortsatt stigande kurser. Det kan verka pessimistiskt, men det finns en del som talar för att risken är ganska hög just nu på börsen samt att uppsidan är begränsad.

Naturligtvis är jag inte säker på något sätt. Kommentera gärna.

Charlie

Inga kommentarer: