17 februari 2010

Indutrade utbytt mot fler Fortum

Igår sålde jag hela mitt Indutrade-innehav för 148 SEK. En del av pengarna använde jag idag för att fylla på mitt redan största innehav, Fortum. Det var inte direkt till dagslägsta som jag fick Fortum-aktierna, snarare tvärtom. Köpkursen landade på 18,55 EUR.

Fortum har rört sig uppåt de senaste dagarna. Från att ha handlats kring och under 18 EUR ligger kursen nu på 18,55 EUR. Det kanske är att vara övertydlig, men jag ser Fortum som ett bra köp till dagens kurser. Om kursen sticker ner under 18 EUR kommer jag att fylla på ytterligare.

Jag har tidigare skrivit att jag tror att det är en fördel att köpa Fortum-aktier när de handlas inklusive utdelningen på 1 EUR än exklusive. Från den 26 mars handlas aktien utan utdelning (enligt Avanzas företagskalender), vilket är förhållandevis tidigt. Om kursen sticker upp snabbt efter avstämningsdagen är det möjligt att jag säljer för att köpa någon annan aktie som fortfarande handlas inklusive utdelning. Jag är som sagt fast i min övertygelse att utdelning drunknar i överdrivna kursrörelser både uppåt och nedåt. Utdelningskompensationen av kursen är däremot naturligtvis fullt logisk.

Det är möjligt att jag fortsätter att slänga ut innehav som inte längre imponerar på mig till förmån för Fortum. Innehav som jag funderar på att sälja är NIBE, som rapporterade OK, men inte mer, PA Resources, som rapporterade dåligt och som jag inte vet varför jag köpte, och kanske Lundbergföretagen, som jag är för mycket makt för min smak, även om jag störtdiggar Fredrik Lundberg.

Charlie

Inga kommentarer: