16 augusti 2008

Är vändningen nära?

I morse ögnade jag genom tidningen Aktiespararen som man får hem i brevlådan om man är medlem i Aktiespararna. Till skillnad från många andra medlemstidningar är Aktiespararen en riktigt bra tidning. Analyserna som görs av börsbolag är oftast grundliga och deras rekommendationer är oftast väl underbyggda utan att för den skull svänga sig med alltför invecklade termer. Anders Haskels funderingar om vart börsen är på väg brukar även de vara intressant läsning.

En sak som jag irriterar mig på är att till varje nummer följer alltid ett antal prospekt från bolag som skall göra nyemissioner, d.v.s. behöver ha in mer pengar. Det är inte alls fel att skicka med den typen av prospekt och jag är helt säker på att denna typ av "reklam" är väldigt lönsam för Aktiespararen, men det rimmar väldigt dåligt när man från tid till annan varnar för att investera i nystartade bolag som är i behov av mer pengar. Tidningen har fått kritik för detta och chefredaktören har skrivit en ledare om detta där han i princip frånsäger sig allt ansvar för de bifogade prospekten och förklarar självklarheten i att en tidning är beroende av sina annonsörer. Det han inte riktigt har förstått, eller i alla fall inte riktigt vill ta till sig, är att dessa bolag rider på Aktiespararnas goda namn och använder detta för att legitimera bolaget som ett seriöst bolag. No good. Det är skillnad på att ha reklam i tidningen och bifoga investeringsprospekt. Det är min åsikt.

Nu var det egentligen inte min mening att snöa in på reklamintäkter och läxa upp Aktiespararens ledning utan på vad som står i senaste numret av tidningen. För det första så spår Anders Haskel att en vändning kan vara nära, bland annat baserat på de redan kraftigt diskonterade kurserna, men också att oljepriset sjunkit rejält den senaste tiden och att dollarn stärkts, vilket är bra för många svenska exportbolag (bl a Skanska som är mitt senaste köp). Det är ungefär i linje med vad jag tror, men jag är lite orolig att oroligheterna i Georgien inte är den sista sammandrabbningen mellan forna sovjetstater som vill bli NATO-länder och Ryssland. Det oroar mig en hel del. Att denna typ av konflikter avspeglar sig i ekonomin syntes med all tydlighet på Moskva-börsen.

En annan sak som oroar mig är oljepriset. 100 dollar per fat är inte billigt, särskilt inte med tanke på att en dollar idag kostar 6,40 SEK mot tidigare 6,00 SEK. Min magkänsla är dock att efter de senaste 12 månadernas nedgång på börsen på knappt 40% så vore det inte otänkbart att kurserna sakta men säkert kommer att leta sig uppåt. Vi får se. Jag är för tillfället lite av en optimist.

I tidningen finns det även en intressant analys av Atlas Copco. För den som tittat på min bevakningslista så har Atlas Copco funnits med där länge. Anledningen till att jag inte köpt dem har dels varit för att jag har haft ganska mycket verkstadsaktier i portföljen, dels för att de handlas med en premie mot likvärdiga aktier, dvs de är något dyrare än motsvarande aktier om man bara tittar på de klassiska nyckeltalen. Hur som helst, Atlas Copco är ett i alla avseenden globalt företag, med bland annat 150 kontor i Kina, och de tjänar bra med pengar. Efter att ha läst analysen blev jag ganska sugen på att köpa på mig några aktier i detta intressanta bolag. Det blir dem eller AXIS nästa månad tror jag. Vi får se. Jag förbehåller mig rätten att ändra mig.

I tidningen fanns även en analys av Volvo. Det är lätt att man blandar ihop Volvo PV (Personvagnar) med Volvo (vilket kanske inte så konstigt). I nuläget är det ungefär som att bland ihop plus och minus. Volvo PV blöder och måste lägga ner fabriker, medan Volvo går för högvarv och levererar bra rapporter gång på gång.

För den som inte riktigt känner till Volvo så utvecklar, tillverkar och säljer företaget i första hand lastbilar, men även anläggningsmaskiner, bussar m.m. Till skillnad från Volvo PV, som ägs av Ford och som sagt blöder för tillfället, så tjänar Volvo bra med pengar och ståtar med bra direktavkastning. Jag blev lite intresserad och satte Volvo på bevakningslistan. Anledningen är dels att jag inte har några aktier inom lastbilsbranschen, m.a.o. riskspridning, dels den höga direktavkastningen.

Vad tycker ni om Atlas Copco och Volvo? Är det något att ha?

mvh Charlie

4 kommentarer:

Samuelssons Rapport sa...

Hej Charlie,

Atlas Copco och Volvo gillar jag mycket. Äger dem båda men har dem i form av Investor och Industrivärden istället. Är mycket långsiktigt i dessa bolag (20-30 år) och det skall mycket till innan jag säljer mina innehav. Det enda som oroar mig angående Volvo är de franska ägarna Renault. Vem vet vad dem kan ta sig till om dem får för sig att avyttra sina aktier någon gång och framförallt då till vem.

Hade lagt mina pengar på Atlas om jag var dig, Axis är intressanta med sina produkter men är inte torra bakom öronen ännu... ;)

Diversifierad sa...

Hejsan Charlie.

Även jag har ju Atlas genom Investor. Noterade att du även har ABB och SEB. En tanke kanske kan vara att sälja av dom och köpa Investor för pengarna? Då får du dom alla tre, som är deras tre största innehav, och lite till.

Anonym sa...

Hade du haft lite amerikanska aktier hade du inte varit like negativ till en högre dollar.

Valutarisk är inte fel. Det är bara risk.

Mina Apple-aktier fick exempelvis bra skjuts uppåt (från $155 till $175) de senaste två veckorna (080804-15).

Så högre dollar behöver inte vara fel. Om du inte lägger alla dina ägg i samma valutakorg, så blir du diversifierad även i valuta, och då blir ju risken lägre.

Charlie sa...

Hej!

Samuelsson: 20-30 år? Det må jag säga är långsiktigt :) Tack för tipsen. Jag har inte riktigt bestämt mig än, men det är inte omöjligt att det blir Atlas Copco.

Diversifierad: Jag vet att jag äger en del aktier dubbelt, men det får vara så för tillfället. Investor är nog intressant i nuläget och det skall bli intressant att se vad de gör med sin stora kassa. Det är som jag ser det inte omöjligt att Investor slår till om några månader, men det är bara spekulationer från min sida.

anonym: Jag är egentligen inte negativ till en starkare dollar. Det är både för och nackdelar med en starkare dollar - bra för export, sämre för import. AXIS har en hel del affärer i USA och en stark dollar är inte till deras nackdel, likaså Skanska har en del åtaganden i USA och gynnas som jag har förstått det av en stark dollar. Jag förstår din poäng med att handla med US-aktier för att få valutaeffekten på köpet, men jag är lite skeptisk till det höga courtaget. Vet du någon nätmäklare där man kan handla US-aktier billigt?

Kul att ni kommenterar!

mvh Charlie