15 juni 2008

XACT BULL - planering

Precis som jag har nämnt i tidigare inlägg så köpte jag tillbaka XACT BULL för 148,20 SEK efter att jag sålt dem för 156 SEK. Anledningen till att jag sålde mina XACT BULL för 156 SEK var att jag köpte XACT BULL för 142 SEK tidigare i år och bestämde mig för att sälja dem om kursen stack upp 10% (vilket blir 156 SEK) eller om kursen stack ned 15% (vilket blir ungefär 120 SEK). För att kuna hålla dessa löften så lade jag in en säljorder och en stop-loss-order på så lång tid som det var möjligt. Genom att ordrarna var lagda så var det sedan bara att luta sig tillbaka och se vad som hände.

Anledningen till att jag agerade på detta sätt var först och främst för att jag visste att jag inte skulle ha tid att bevaka kursen. En annan viktig anledning var att jag tror på att hålla sig till en plan. Om man håller sig till en plan är det mindre risk att man dras med och fattar beslut som är grundade på de stora spökena "greed and fear" (girighet och rädsla). Nyckeln som jag ser det till att bli en duktig investerare är att man, förutom att man kan göra kloka bedömningar av företag, kan hantera dessa två känslor. Ett enkelt sätt att hantera dessa är att göra en plan från början som säger hur man skall agera i olika situationer.

Eftersom jag inte har någon plan i nuläget för mina XACT BULL så är det hög tid. Till skillnad från förra gången så hade jag tänkt att lägga in en ytterligare parameter denna gång nämligen påfyllnadsköp. Jag har valt att dela upp resonemanget i två delar, hur jag skall agera om kursen fortsätter ned och hur jag skall agera om kursen går upp.

Om kursen sticker ned med 15% från 148,20 SEK så kommer jag att köpa på mig mer XACT BULL. Med andra ord, jag kommer att lägga in en köporder på 126 SEK (0,85*148,20SEK). Om kursen fortsätter ned efter att jag har köpt så kommer jag att sälja när kursen har gått ned med 25% från 148,20 SEK-nivån. Alltså, jag kommer att ha en stop-loss-säljorder på 111 SEK (148,20 SEK*0,75). Denna stop-loss-order kommer att gälla rubbet, dvs även de aktierna som köpts på lägre nivå.

Om kursen går upp 10% från 148,20SEK-nivån så kommer jag att sälja. Det innebär att jag kommer att lägga in en säljorder på 163 SEK (148,20SEK*1,1). Om kursen först kilar ned så att jag kommer att köpa på mig fler aktier för 126 SEK så kommer jag att lägga in en ytterligare säljorder på 148,20 SEK, dvs 15% upp från 126SEK-nivån.

Liggande köpordrar:

XACT BULL á 126 SEK

Liggande stop-loss-säljordrar:

XACT BULL á 111 SEK

(Denna kommer att utökas till att omfatta dubbelt som många aktier om jag får igenom ovanståde påfyllnadsköp)

Liggande säljorder:

XACT BULL á 163 SEK

(Om påfyllnadsköpet går igenom så kommer jag att lägga till en säljorder på 148,20 SEK)

Det skall bli spännande att se hur det går. Jag tror inte att det kommer att bli ett påfyllnadsköp faktiskt utan jag tror att det är störst sannolikhet att säljordern på 163 SEK är den första ordern som går igenom. Min gissning är att denna går igenom i början av hösten, kanske september, men det är bara en magkänsla.

Tyvärr finns det mycket som oroar. Personligen är jag mest orolig för oljepriset. Det är för högt och risken är att detta kommer att leda till att hela världsekonomin går i baklås. Jag är även orolig för den höga inflationen, men jag skulle bli mer lättad om oljepriset började dala. Man skall naturligtvis komma ihåg att oljepris och inflation hänger ihop.

mvh Charlie

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig om att man behöver en handlingsplan då det annars lätt blir så att man agerar på känslor som trissas upp när börsen rör på sig. Bra med inlagda stoppnivåer, det ger ju en inbyggd systematik och disciplin. Dock undrar jag om du inte skulle titta lite på tekniken med glidande stoppar. Då hänger du med en marknad upp men kliver av när den går dig emot tillräckligt mycket.

En annan kritiskt framgångsfaktor som jag ser det är svaret på frågan "hur mycket". Det gäller ju att utnyttja sitt kapital effektivt. Satsar man för mycket i varje position löper man risken att ruinera kassan på några felplaceringar, satsar man för lite så blir resultatet för magert.

Charlie sa...

Hej onsdagsfonden!

Jag läste lite på din blogg. Den verkade intressant. Hur kommer det sig att du valt just onsdag som en avstämningsdag? Mitt i veckan?

Hur som helst, precis som du säger så kan det vara intressant att veta hur mycket man skall satsa. Jag har baserat mitt investerande på egentligen två saker, dels så vill jag ha så jämnt aktieantal som möjligt, t ex en hel eller halv aktiepost, eftersom jag tror att detta gör att sannolikheten för att affären går igenom ökar, dels att jag inte vill att courtaget skall bli för högt. Jag gillar Aktiedirekt eftersom deras minimicourtage på 9 SEK gör det möjligt att handla med små poster utan att hela kakan äts upp av courtaget. Sammanfattningsvis, det är courtaget som anger volymen för mig.

mvh Charlie