12 juni 2024

Acconeer, Episurf: Ökningar

Igår ökade jag i Acconeer och Episurf. När det kommer till Acconeer så förstår jag det som att deras sensor kommer att finnas i Volvos EX90-modell. Om det stämmer, vilket jag förutsätter att det gör eftersom bolaget själva har nämnt detta, så tror jag att det kommer att vara ett väldigt viktigt referencecase. Det är alltid svårt att övertyga någon att köpa ny oprövad teknik, men med en bra referens så blir det betydligt lättare. Det finns så klart en risk att det blir problem med Occupant Sensing-systemet i EX90 och att det därmed kommer att leda till problem för Acconeer, men jag tror det inte. Det bör vara vältestat. Det återstår att se, men jag tycker att det känns lovande. Förutom att det ser lovande ut på nyhetsfronten så tror jag också att vi kommer att börja se att intäkterna ökar successivt. Det kommer sannolikt också att göra aktien intressant för en del. Även om jag gillar bolaget så är det ett förhoppningsbolag och det har varit en stundtals krokig resa fram till idag. Hög risk med andra ord, och det kommer inte att krävas mycket för att jag ska helt svänga om och sälja allt på studs.

Förutom Acconeer så köpte jag också lite mer Episurf. Man gör en nyemission och jag valde att vara med på den. Kursen är ordentligt nedpressad och det finns på många sätt fog för det, men frågan är om den inte blivit lite väl nedpressad och frågan är om inte en och annan större aktör hade kunnat tänka sig att ta in bolaget på nuvarande värdering. Naturligtvis kommer inte så många av de större ägarna att släppa aktier något högre än dagens cirka 30 öre, men det kan vara så att det finns aktörer som vill köpa på sig en corner, dvs 10 % så att man kan blocka ett bud om det skulle bli aktuellt. Det är svårt att spekulera i vad om kommer att hända, men oavsett så tyckte jag att det kändes köpvärt och slog till med lite aktier till. Det har varit en del insiderköp också, vilket känns lovande. Hög risk, 

Inga kommentarer: