14 oktober 2023

XXL: Frasers Group

Det var intressant att se att Frasers Group, som framförallt driver Sport Direct i UK, har köpt på sig aktier så att man äger drygt 10% av XLL (om jag förstått saken rätt). Att man var beredd på att betala 0.90 NOK per aktie för att kunna få tag i ett större block beror nog på att man vill vara säker på att man har en så pass stor andel att man inte kan trixas bort i företrädesemissioner eller liknande. Ägandet blir dessutom för litet för att ha någon riktig effekt om det skulle bli mindre en den post som man köpte. Det blev en ganska ordentlig premie på aktier som köptes. Aktiepriset stod i 0.68 NOK precis innan affären genomfördes.

Att någon är intresserad av att köpa aktier i XXL till ett högre pris än vad kursen står i är i min bok, allt annat lika, något positivt. Sannolikt tycker inte Altor att det är fullt lika positivt att någon ny aktör blandar sig in och köper en corner (mer än 10%). Det minskar handlingsutrymmet för Altor. Att inte Altor är den enda aktören med muskler i ägarlistan kanske kan dock göra att fler blir intresserade av aktien. Min bild är att Altor har varit drivande i den senaste nyemissionen och att man är beredd på att stärka sitt grepp. Övriga ägare verkar inte ha de finansiella musklerna som krävs eller så har man inte velat öka sin exponering mot XXL av andra skäl. Jag tycker därför att det även finns en fördel med att det blir ytterligare en stark ägare i bolaget eftersom det kan skapa möjligheter.

Det man kan fundera över är om det är rätt ägare. Det mesta som har skrivits om Frasers Group och Mike Ashley, storägaren, har inte varit positivt så här långt. Det är säkert så att Frasers har en tydlig anledning till att man köper. Man vill sprida sig geografiskt och man tänker säkert att man kan ha nytta av den erfarenhet som man redan har inom sporthandel kan komma att bli en fördel. Sannolikt är man inte främmande att köpa upp XXL om det skulle kunna bli aktuellt. Man skulle kunna se detta första köp som ett första steg i en förhandling. Det går att dra paralleller till Boschs köp av Husqvarna-aktier för inte så länge sedan. Även om mycket är olikt så tror jag att det i båda fallen handlar om att man vill kunna förhindra att bolaget säljs till någon annan. Det kan vara både positivt och negativt. Om Altor kan tänka sig att ta en ganska stor förlust, men kunna lämna XXL-äventyret bakom sig så är sannolikt Frasers beredda att prata. Det kan också vara så att Frasers köp gör att det uppstår en maktkamp mellan Altor å ena sidan och Frasers år andra sidan. I värsta fall så blir det ställningskrig och med ägare som inte kommer överens så kommer det redan sargade bolaget sannolikt att få det ännu jobbigare. Även om det går att måla upp en bild med väldigt mörka färger så tror jag inte att vi kommer att få se någon kollaps och jag tror att eventuella farhågor kring ägarskapet kommer att falna ganska snabbt. Varken Altor eller Frasers tjänar på någon osämja och jag tror att man kommer att hitta en samarbetsform. Sannolikt kommer mindre aktieägare att inte märka någonting, tror jag.

Vad gäller Q3 så tror jag att 0.90 NOK kommer att agera någon form av undre gräns för kursen de kommande veckorna fram till rapporten. Jag tror att man kommer att ge en ganska tydlig bild av vad avvecklingen i Österrike kommer att landa på. För egen del så tycker jag att det varit hyggligt tydligt, men eftersom man tidigare inte hade några avtal skrivna så fanns en osäkerhet. Det kommer sannolikt att vara positivt för synen på bolaget att det finns en tydlig plan för kostnaderna med att stänga i Österrike.

Jag tror även att man kommer att leverera information om kundklubben och hur man tänker kring den. I nuläget har man 3.5 miljoner medlemmar, om jag är rättinformerad, och man siktar på över 4 miljoner till årsskiftet. Det är nog ganska klokt att ha olika former av poängsystem så att de som handlar mycket känner att man kan få lite kick-back. Jag tillhör kategorin som köper ganska mycket sportgrejer (inte bara till mig själv utan även till barn som idrottar) och om det går att spara lite pengar på att styra alla inköp till en och samma aktör så ligger det nära till hands att göra så. Det förvånar mig faktiskt att man inte sedan tidigare gjort mer med sin kundklubb, men bättre sent än aldrig.

En annan sak som jag tycker har nämnts i olika sammanhang är att de gärna vill satsa mer på sin service. Man har t ex cykelservice i de flesta butikerna och det verkar vara en sak som man vill trycka mer på. Eftersom Håkan Lundstedt, styrelseordförande i XXL och VD på Synsam, verkar vara förtjust i abonnemangstjänster så kanske, kanske man kommer att titta på liknande upplägg i framtiden, tex elcykelabonnemang. Det ligger nog inte nära till hands och jag tror att det finns en del saker som gör att det blir svårt, men jag tror att tankarna finns (eller så är det bara hos mig som tankarna finns).

Jag förväntar mig att man i Q3-presentationen säger en del om vad man tror om framtiden för branschen generellt. Sannolikt kommer man inte att vilja säga för mycket, men jag tycker att man bör vara tydlig med vad man har för förväntningar. Lageruppbyggnad, öppning av nya butiker etc går hand i hand med vad man tror om framtiden och om man inte kan säga någonting om vad man tror om framtiden så tycker jag att man inte tickar alla boxar när det kommer till information till aktieägare. Min gissning är att man fortfarande ser att det kommer att vara tufft framöver, men att man ser en del ljusglimtar.

När det kommer till finansiella förväntningar så tror jag att omsättningen hamnar på 2.1 miljarder, vilket sannolikt är något mer än vad marknaden förväntar sig, och att förlusten hamnar på 70 MNOK. Jag tror att man tar så mycket kostnader som det går i Q3 och Q4 så att man har möjlighet att göra ett bättre resultat i 2024. I någon mening är 2023 redan ett förlorat år. Det ska ärligt sägas att jag inte lagt speciellt mycket tid på att komma fram till dessa siffror så det kan bli lite hur som helst.   

Inga kommentarer: