26 oktober 2023

Byggmax: Q3-rapporten

Byggmax levererade i mitt tycke en något bättre rapport än vad jag hade förväntat mig. Man har det kämpigt på grund av att byggmarknaden i princip helt har gått i stå. Det har så klart mycket med räntor att göra. Att öka på bolånet för att bygga till huset, bygga pool, etc är inte möjligt på samma sätt idag för många människor. Även för de som det faktiskt är möjligt för så är det många som avvaktar. Sannolikt beror också den dåliga försäljningen på att det byggdes oerhört mycket under pandemin 2020 och 2021. Ytterligare en anledning, som kanske inte är en så stor anledning egentligen, är att många sätter upp solceller. Jag tror att det senaste året så har många av de som gärna investerar i sitt hus satsat på solceller. Det är drivet av grön teknik-bidrag och förra årets höga elpriser. Sannolikt kommer det att fortsätta att vara intressant för många, men om vi inte får samma prischock under kommande vinter så kommer sannolikt kalkylen att bli något mindre lockande. Det återstår att se så klart.

Om man tittar på Byggmax siffror för Q3 så gör man en i mina ögon helt OK rapport givet förutsättningar. Man har god kostnadskontroll och man kan göra ett OK resultat trots en utmanande marknad. Vinsten per aktie landade på 2.36 SEK för Q3 och Q1-Q3 ligger på 2.09 SEK. Q1 och Q4 är svaga resultat för Byggmax så Q4 kommer med största sannolikhet att bli ett minuskvartal (i vanlig ordning). Jag tror inte att det kommer att bli en total flopp utan jag tror att man kommer att tugga på ungefär som vanligt. Möjligtvis är man något bättre rustad än tidigare år, eventuellt. Min gissning är att man landar året på 1.20 SEK per aktie.

Nedan finns två utdrag från rapporten:


Det är lätt att tycka att Byggmax är ett dåligt köp på nuvarande nivåer, men det är det inte i min bok. Man kunde visa vinster på över 10 SEK per aktie (om jag kommer ihåg rätt) under pandemin och det ger en ganska bra indikation på vad man kan få fram när alla stjärnor står rätt. För närvarande är det extremt tufft och det kommer sannolikt att vara tufft ett tag till, men om folk helt slutar att renovera och underhålla sina hus då har vi en framtid framför oss som är lång mycket värre än vad många egentligen tror. Halvruttna staket som blåser omkull i kommande höststormar kommer sannolikt att bytas ut, det kommer att byggas lekstugor kommande år, familjens sommarstuga som inte rymmer alla medlemmar kommer att kompletteras med en friggebod osv. Det är lätt att tänka att alla inköp som görs på Byggmax är kopplade till onödiga projekt, men det tycker jag ger en lite felaktig bild. Hus kräver löpande underhåll och byggmaterialförsäljningen kommer med andra ord inte att gå ner till noll. En del underhåll har sannolikt att skjutits upp på framtiden. En ytterligare faktor som man inte ska glömma är att det är många äldre i Sverige som bor i småhus. Förr eller senare så kommer de att flytta och då kommer det att ske renoveringar (https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/boende-i-sverige/). 

Jag tror att många som tittar på Byggmax extrapolerar utvecklingen och om man gör det så ser det väldigt illa ut. Det är lite av ett misstag som jag ser det. Det är en konjunkturberoende verksamhet och förr eller senare så kommer det att vända. Det blir gissningsvis något bättre under nästa år, kanske 2.5 - 3 SEK per aktie, men det kan naturligtvis bli ytterligare ett väldigt svagt år när många konsumenter skjuter upp renoveringar och underhåll. Jag tror det inte, men det är svårt att säga. Min gissning är att räntan inte kommer att gå upp så mycket mer och jag håller det inte för otroligt att vi kommer att få se mindre sänkningar redan nästa år.

När det kommer till målen för 2025 så har man 10 miljarder i omsättning som ett av målen. Det känns inte speciellt troligt. Om det visar sig att det blir fortsatt tufft så kanske det kommer att vara en del mindre kedjor som kommer att kasta in handduken och då kanske Byggmax är beredda att ta över, eventuellt. Jag är inte helt säker för man vill gärna ha butikerna byggda på samma sätt mm för att få till effektiviteten, men det känns inte uteslutet.

Under ganska lång tid så har jag jobbat efter en riktkurs på 70 SEK. Det är sannolikt alldeles för offensivt och jag har svårt att tro att man kommer att nå denna nivå under nästa år. När jag har räknat så har mitt antagande varit 7 SEK per aktie i vinst och ett PE på 10. Det ska bli intressant att följa aktien framöver och bolaget ligger kvar i byrålådan. Eftersom det är ett av mina största innehav så tror jag nog inte att jag kommer att öka. Det kan nämligen bli ett antal tuffa kvartal framöver. Å andra sidan tror jag inte att jag kommer att sälja heller. Enligt mitt sätt att se så har man en stark position inom ett område som, förvisso kan svänga rejält mellan åren, inte kommer att försvinna. En kurs på 50 SEK under 2024 känns inte omöjligt. Det skulle vara en uppsida på runt 80%.

Idag rapporterade Scandic Hotels. Den var bättre än vad jag hade trott och då hade jag ändå rätt höga förväntningar. Det ska bli intressant att följa den aktien. Min riktkurs där är 45 SEK och det känns inte ouppnåeligt tycker jag. Det får bli ett inlägg om det de kommande dagarna. Imorgon rapporterar XXL. Mycket spännande. 

Inga kommentarer: