01 oktober 2023

XXL: Finns det ett uppdämt behov?

Jag har roat mig med att försöka hitta indikatorer på att sporthandeln är på väg att studsa tillbaka. Det är inte helt enkelt att hitta något tillförlitligt, men jag tycker att jag kan hitta lite olika pusselbitar här och där som indikerar att en vändning kan vara på gång. Sannolikt kommer det inte att vara några brant studs upp, snarare att nedgången planar ut.

Nyligen så var det en artikel i DI om XXL. I stort så handlade den om att bolaget kände en revanschlusta (det var i alla fall vad jag tog med mig). Det jag funderade lite mer på efter att jag läst artikeln var hur det kom sig att det publicerades en artikel. Det kan vara så enkelt att man för ett tag sedan skrev en artikel om hur sporthandeln kämpade och att denna artikel var mer eller mindre en fortsättning på den artikeln. Sannolikt så hade Freddy Sobin kunnat tacka nej till artikeln utan problem, men han verkade inte ha problem med att vara med utan pratade och presenterade bl a hur kundklubben skulle utvecklas. Jag tror att en VD inte väljer att gå ut en månad före ett kvartalsrapport, om man inte måste kommentera något, om man känner till att det ska bli en riktigt, riktigt dålig rapport. Då tror jag att man håller låg profil och tackar nej till att delta. Det kan vara så att jag överdriver och det kan vara så att man som retail-VD tar alla tillfällen i akt att vara med i nyhetsflödet. Förmodligen så ska man inte övertolka, men jag tyckte att artikeln andades optimism.

Det som också är intressant är att det kom ut ett pressmeddelande om att man nu stänger de tre sista butikerna i Österrike. Det är goda nyheter som jag ser det. Det kommer att vara ytterligare en sten som tas bort och när man väl har tagit kostnaderna så minskar osäkerheten kring detta äventyr. Säkrad finansiering för ett tag och dessutom ingen osäkerhet gällande kostnader för att stänga i Österrike är sannolikt två positiva take aways att prata om i kommande Q3:a. Återigen, man ska inte övertolka eller lägga för stor vikt, men jag tror att det är något positivt. Rent redovisningsmässigt så antar jag att stängningen kommer att påverka kassaflödet under Q3 och Q4, men eftersom man har nått en överenskommelse kring lokalerna så gissar jag att nedstängningen kommer att minska skulden. I pressmeddelandet (som går att hitta på XXLs sajt) så pratas det om 9 MEUR. Jag antar att den minskade skulden kommer att påverka vinsten positivt (i alla fall i viss mån och lite beroende hur man räknar). Det är möjligt att jag missförstått och att mina redovisningskunskaper inte räcker till, men jag tycker att det borde vara ungefär så som det bör spelas ut.

Freddy Sobin verkar vara väldigt på det klara med att man måste komma ner i hyra för att det skall vara aktuellt att man stannar kvar på en del platser. Det är återigen möjligt att jag missförstått, men det är så jag förstår situationen. Sannolikt kommer man att få ner hyran i en del fall. I andra fall kommer man inte att kunna få ner hyran så mycket som man skulle önska och då kommer man att stänga butiken. Det kommer sannolikt att komma någon nyhet om detta under resten av året. Det är faktiskt så att jag skulle bli lite konfunderad om det inte kommer någon information om att man skall stänga eller minska några av butikerna. Eventuellt så kommer man att släppa en del information om detta i samband med Q3-rapporten, men jag tror det inte. Det verkar som att man vill hålla dessa relativt rena från icke-finansiell information. Det tycker jag är klokt. Kanske kommer det att komma en kapitalmarknadsdag inom kort. Jag tror det inte, men det skulle varit intressant.

Det ska bli intressant att se hur detta faller ut och jag tycker att värderingen är väldigt låg. Jag misstänker att många vill se att marknaden kommer tillbaka innan man agerar (och det har absolut varit klokt det senaste året). Om det fortsätter att hacka och marknaden minskar ytterligare då kommer det att bli jobbigt. Vi får se. Spännande. Hög risk.

   

Inga kommentarer: