Det är möjligt att jag hör det jag vill höra, men det verkar som att både Byggmax och XXL ser i sina siffror att varor med lägre prispunkt, dvs varor som inte kostar så mycket, säljer hyggligt medan varor med högre prispunkt säljer sämre. I fallet med Byggmax kanske detta inte fullt ut stämmer för där pratar man om "stora projekt", vilket inte nödvändigtvis måste innebära varor med högre prispunkt, men huvuddraget att kunder inte väljer att lägga stora summor på varken sportartiklar eller byggmaterial verkar stämma. Jag tycker att detta är ganska intressant och ganska lovande. Vad gäller XXL så finns det möjlighet att ställa om. Sannolikt kommer man att rea ut en hel del löpband, elcyklar mm som legat alldeles för länge på lagret och jag antar att man inte kommer att fylla på lagret med denna typ av varor förrän man ser att det finns en tydlig efterfrågan. Att kunder "bara" köper billigare varor påverkar naturligtvis lönsamheten, men att det går att ställa om verksamheten hyggligt enkelt tycker jag är lovande. Det är inte alla verksamheter som går att ställa om på samma sätt.
När det kommer till Byggmax så gillar jag den nya VD:n. Han verkar vara insatt och han presenterar bra. Jag gillar skarpt att han verkar ha kostnadskontroll som en ledstjärna. Att han inte är en "go getter" som John Skogman gav uttryck för i Börspodden tycker jag faktiskt inte bara är negativ. Jag gillar VD:ar som levererar faktiska resultat och bryr sig mindre om spelet runt omkring.
På tal om VD:ar så tycker jag att Freddy Sobin ger ett otroligt bra intryck. Han driver helt klart rätt saker och det verkar hända saker. Att marknaden i princip är stendöd kan inte han rå för och det kommer att ljusna förr eller senare. Man säger ibland att god lönsamhet är ett symptom av att verksamheten drivs på ett bra sätt. Det ligger mycket i det tror jag och jag tror att när det väl vänder så kommer XXL att ta igen förlorad mark. Även om jag ligger helt nersmetad med aktier så är jag sugen på att köpa mer. Det kan naturligtvis vara så att jag vill köpa mer, dvs att jag är positiv till aktien, just för att jag redan äger aktier. Det återstår att se så klart. Det är sannolikt lite av både och.
XXL:s kundklubb siktar på 4 miljoner medlemmar innan året är slut. Det tror jag att man kommer att nå. Idag när man handlar på XXL så är det svårt att undgå att bli medlem. Fullt av medlemserbjudanden och diverse skäl att bli medlem. Om man räknar på börsvärde per medlem så ligger det runt 300 NOK per medlem (om jag räknat rätt), vilket jag inte tycker är utmanande.
När det kommer till XXL så är det ganska intressant att läsa nyheterna kring rapporten. Det står att XXL missar förväntningarna. Utan att gå in på detaljer så var dessa förväntningar en i mitt tycke ganska OK vinst. Samtidigt som dessa missade förväntningar kablas ut så ser man nya riktkurser på 0.25 NOK. Jag har inte läst SEBs analys, men jag förstår att den bygger på att de anser att det kommer att behövas ytterligare en nyemission på 500 MNOK under 2024. Det är på inget sätt uteslutet, men i min värld så går de olika nyheterna inte riktigt ihop, vilket de naturligtvis inte måste göra eftersom det är olika personers åsikter. Den gemensamma nämnaren är att XXL får negativa rubriker. Det gör mig köpsugen.
Scandic Hotels-rapporten får bli en annan gång.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar