21 mars 2022

TUI, XXL: Helt lämnat och ökat ytterligare

Idag sålde jag mina sista TUI. Det blev en förlust. Det är förhållandevis sällan som jag säljer med förlust, men ganska ofta när jag sammanfattar mina affärer så tänker jag att det förmodligen skulle vara nyttigt med fler förluster för mig för att kunna höja totalavkastningen. Det är egentligen två delar i det resonemanget. För det första tar jag ofta relativt lite risk, vilket får effekt att det ofta är relativt liten uppsida. Ett sådant exempel är Huscompaniet. Trots ganska trist marknaden och inte så mycket uppmärksamhet så ligger jag ungefär runt plus-minus noll. Om jag istället fokuserat mindre på att ha begränsad nedsida kanske avkastningen i stort blivit bättre. Det går att resonera på olika sätt. Den andra anledningen till att jag borde ha mer förluster är att jag ligger väl länge på innehav som inte utvecklas så som jag har tänkt mig. Det händer att jag tänker "det kommer nog vända och ingenting har ändrats i mitt case", men även om det kanske är sant så är det också sant att de triggers som jag trodde skulle inträffa inte inträffat och det i sig är anledning att lämna och se sig om efter andra aktier. Även i detta fall så går det att tänka på olika sätt, men att ligga kvar när man hamnat snett är nog sällan bra. Bättre att riva av plåstret.

Anledningen till att jag säljer TUI är att det nu finns två nackdelar, när jag köpte fanns det bara en. Den nackdelen som jag såg när jag köpte är miljöaspekten. Jag tror att förhållandevis många väljer bort flygresor, vilket innebär att efterfrågan på charterresor mm minskar. När jag köpte så tyckte jag att det var inprisat i kursen och jag trodde (och tror) att efterfrågan inte helt kommer att försvinna. Idag så tror jag att ägarskapet i TUI är en ytterligare anledning att vara tveksam. Även om Mordashov äger 30-34% av bolaget så komplicerar det saker och ting. Sannolikt kommer det även att innebära att fler väljer bort att köpa av TUI, vilket naturligtvis inte är bra om man är aktieägare. Det är möjligt att man når en lösning och det är möjligt att någon kommer att köpa ut Mordashov, men jag är inte säker på att det kommer att gå helt enkelt. Om det blir skakigt och om det blir oro i ägarledet så kommer det inte att vara bra för verksamheten. Jag tyckte att det sammantaget inte kändes tillräckligt intressant. Det är möjligt att det kommer att visa sig vara fel, men så blev det.

En annan anledning till att jag sålde är att jag tycker att XXL ser intressant ut under 12 NOK och jag tror att 15 NOK kan nås om bara ett par månader. Min gissning är nämligen att Q1:an kommer att vara ganska bra och jag tror även att en helt OK Q4:a och en Q1:a som pekar på att mycket pekar åt rätt håll kommer att få en och annan att hitta tillbaka till aktien. Det stundar dessutom en utdelning på 0:60 NOK om ett par månader. Det kommer nog också att kunna driva kursen, eventuellt. XXL är inte ett bolag utan problem. Man har en stark marknadsposition i Norge och man tar marknadsandelar i Sverige som jag förstår det. Bolaget är drabbat av pandemin av den enkla anledningen att man i första hand säljer i fysiska butiker. Att det inte längre finns restriktioner är alltså, allt annat lika, positivt för bolaget. Även om Corona-restriktionerna har trappats ned så har inte kursen hoppat upp utan den har fortsatt ned i den allmänna nedgången. Enligt mitt sätt att se så har det blivit en dubbelsmäll i XXL och man handlas därför på låga nivåer. Det är möjligt att jag ser det hela lite för enkelt och så är det kanske, men jag tror att det finns möjlighet att kursen kan lyfta.

Att XXL är ett återöppningscase tror jag att de flesta håller med om. Jag tror eventuellt att efterfrågan på friluftsprodukter kommer att hålla i sig och även om många handlade friluftsprodukter, t ex kängor, förra året så tror jag att t ex försäljningen av stormkök, frystorkad matt mm varit ganska OK. Det skulle inte förvåna mig jättemycket om en del som ska tillbaka till gymmet efter att ha varit borta därifrån under pandemin känner att det är kul med nya kläder. Förmodligen är det även en och annan som har anmält sig till något lopp som tycker att det är kul med nya skor. Jag tror med andra ord att det inte bara handlar om att folk har hittat tillbaka till butikerna (och att e-handeln som effekt minskar) utan även att vissa kategorier dessutom påverkas positivt av att många går tillbaka till ett liv som det såg ut innan pandemin. Det återstår att se om jag resonerat rätt, men jag har en känsla av att Q1 kommer att vara helt OK och kanske, kanske att den överraskar en och annan.

Jag kommer inte att fylla på med ytterligare XXL inom den närmsta tiden och jag skall djupdyka lite mer i rapporterna. Det är möjligt att jag återkommer ytterligare inlägg. Om jag hittar någonting som ställer allt på ända så säljer jag, men det håller jag inte för troligt.

Inga kommentarer: