02 mars 2022

Byggmax: Köper Bygmax

För någon dag sedan så meddelades det att Byggmax köper en dansk ehandlare som omsätter ca 100 MDKK. Det är goda nyheter. Man har för inte speciellt länge sedan köpt ett annat bolag i Danmark - Naestved. Naestved (lite osäker på om jag kommer ihåg namnet rätt) är ingen e-handlare utan en aktör med fysiska butiker. Kombinationen av dessa två kommer sannolikt att bli riktigt bra. Bygmax kommer sannolikt att kunna leverera till Naestved-butikerna och inom inte alltför lång tid så kommer det nog att finnas click & collect i Danmark. Jag förväntar mig att Naestved-butikerna snart byter namn till Bygmax. Vi får se om jag är på rätt spår.

Det som är intressant i sammanhanget är att kostnadsläget sannolikt är något högre i Danmark än i Sverige. Jag gissar att en hel del Södra-virke, köpt i Sverige, kommer att skickas ner till Danmark. Det är möjligt att jag tänker fel, men jag gissar att när det kommer till virke så kommer man att kunna ha hyggliga marginaler i Danmark så länge växelkursen är runt 1,40 SEK per DKK, dvs ungefär som den är just nu.



Inga kommentarer: