01 maj 2021

Bioservo Control, Episurf, Camurus: Medtech/pharma-bolag som jag funderar på

Bioservo Control finns inte i portföljen för närvarande, men den har varit och efter att det rapporterats positiva försäljningsnyheter så funderar jag att ta in bolaget igen. Det är väldigt svårt att bedöma hur bra bolagets exoskelett är jämfört med konkurrenters och det är egentligen det som har gjort att jag inte riktigt våga satsa på bolaget. Överlag så tror jag på tekniken, men jag är inte övertygad om att Bioservo kommer att vara bolaget som blir ledande när denna typ av lösningar kommer på bred front. Jag kan helt enkelt bolaget och marknaden för dåligt.

Vad gäller Camurus så hoppade jag nästan helt av för ett tag sedan när det kom nyheter om insiderförsäljning och i mitt tycke negativa nyheter kring US-marknaden. Det jag inte gillar är framförallt att det verkar nästintill omöjligt att få tillgång till den amerikanska marknaden. Det känns som att det är bakslag efter bakslag. Jag inser att jag inte kan FDA-processer, hur man samarbetar bolag emellan inom detta område mm, men till slut fick jag helt enkelt nog och tackade för en fin resa. Det finns en skvätt kvar i en depå, men det är inte mycket. Överlag så är jag positiv till bolaget och jag tror att om Buvidal får fäste på många marknader så kan kursen hoppa upp till 300 SEK, vilket är knappt 50% upp från dagens nivå. Det är, som jag sa ovan, ett område som jag inte kan och jag är ödmjuk inför att det kan bli besvikelser också. Om det skulle bli en generell nedgång på börsen och det verkar närma sig en lösning i USA så kanske jag ökar.

Episurf har knäleds- och fotledsimplantat som affärsidé. Bolaget befinner sig i ett tidigt skede och säljer nästan ingenting alls. Om man köper aktien så är det alltså med förhoppningen om att produkterna skall tas väl emot på marknaden de kommande åren. För att produkterna skall få säljas så måste de naturligtvis ha testats och jag tycker att det verkar som att dessa tester ser ganska positiva ut. Det är lätt att hitta någon som kan saken bättre än vad jag kan, men av det som jag har sett så verkar det vara produkter som fungerar och som inte orsakar allvarliga bieffekter. Även om leder är komplicerade så känns det för min del något lättare att köpa ett bolag som säljer ledimplantat än andra typer av medicinska produkter, t ex pacemakers, eftersom risken för allvarliga patientkomplikationer är mindre. Det är möjligt att detta är ett resonemang som bara folk som inte förstår för och om det är så får jag väl helt enkelt sälla mig till skaran av folk av nybörjare. Jag har de senaste dagarna ökat en del i bolaget och just nu så är det ca 2-3% av portföljen. Jag tänker att det kan vara en rimlig insats i förhållande till risken. Om det visar sig att kursen sticker upp en bit under året till 5 SEK eller mer så kommer jag kanske att sälja om det inte har kommit nyheter som skulle kunna motivera en högre kurs. Min inlärningskurva inom området är väldigt brant så jag är på ingenting fast i någon övertygelse åt något håll. Jag tror inte att jag kommer att bli mer positiv till bolaget, men det omvända är absolut möjligt och det krävs inte speciellt hårda fakta för att jag skall ana oråd och lämna helt. Risken är nämligen hög som jag ser det och det är lätt att tänka fel som icke-expert.   

Inga kommentarer: