27 maj 2021

XXL, Episurf, Scandic Hotels: Minskningar och ökning

De senaste dagarna så har jag minskat i XXL och jag har nu ganska lite kvar. Det sista kommer jag nog att sälja om inte alltför lång tid. Förhoppningsvis hoppar kursen upp en bit till de 23-24 NOK som jag siktat in mig på. Vi får se.

Episurf har jag nu lämnat helt. Det är inte alls omöjligt att jag gör come back, men just nu så väljer jag att stå vid sidan om. Det kanske visar sig vara ett misstag, men om det är det så får det vara det. Mina äventyr i Episurf har gått mer eller mindre jämnt upp.

Scandic Hotels, jag har fortsatt att öka. Min gissning är att de lättade restriktionerna kommer att göra fler intresserade av att äga. Eftersom aktien är ganska hårt blankad så kan det få till effekt att en del av blankarna väljer att lämna sin position, vilket skulle kunna skapa en positiv feedback loop. Det är inte säkert, men jag tycker att det finns förutsättningar för att kursen ska kunna hoppa upp ett par snäpp. Jag tror även att en del tänker fel när det kommer till skuldsättningen. Även om IFRS 16-effekten är ganska tydlig i Q1-rapporten så tror jag att många ändå missar att bolagsvärdet (EV) idag inte riktigt beräknas på samma sätt som det gjort historiskt. Eftersom jag fyllt på med ganska mycket aktier så kommer jag kanske att minska om kursen sticker upp över 40 SEK. Riktkursen på 45 SEK innan årsskiftet är dock fortfarande huvudscenariot som jag jobbar efter.

Inga kommentarer: